Saras supersalt

Den här saltblandingen använder jag till det mesta. Den består av oraffinerat havssalt, himalayasalt och kelp. Kelp blir som en smakförstärkare i mat och är supergott i grytor och soppor. Men även pannkakor blir supergoda med detta salt. En personlig favorit är denna saltblandning på avokado. Det blir så gott! Den enda gången som jag inte gillar det är när jag dricker en stor kopp varmt vatten med en tesked salt, då kan jag ibland tycka att smaken av alger blir för tydlig och inte så gott. Men nu har jag nästan vant mig även vid det så det är inga större problem det heller längre. 

Idag delar jag med mig av min saltblandning. Använd dig av denna saltblandning och se det som ett både enkelt och mycket effektivt sätt att plussa på ditt hälsokonto. Hälsa kan antingen stärkas eller försämras genom den livsstil vi har. Se det som ett bankkonto. Du kan sätta in och ta ut från ditt hälsokonto. Med detta salt så sätter du in på ditt hälsokonto på daglig basis. Superbra, eller hur?!


Bra salt är en väldigt viktig komponent för att bygga bra hälsa. Vanligt bordssalt som man köper i matvarubutiker är sedan många, många år bannlyst hemma hos oss. Anledningarna är flera. Dels är det blekt och innehåller tillsatser, klumpförebyggande medel. Dels har de dessutom tagit bort alla näringsämnen som finns naturligt i salt, så som magnesium, kalium, selen, koppar, zink, järn och mangan. Det är därför vanligt bordssalt har så hög natriumhalt, hela 97,5%. Istället använder jag oraffinerat havssalt och himalayasalt. 

Det oraffinerade havssaltet som jag använder heter Celtic Sea Salt som räknas som ett av det finaste salterna i världen. Det innehåller alla de näringsämnen jag precis räknade upp plus naturligt jod (som inte finns i vanligt bordssalt utan tillsätts i syntetisk form). Natriumhalten är endast 34%.

Himalayasaltet jag använder är ljust rosa till färgen. Det är för att det liksom halvssaltet innehåller andra näringsämnen och inte bara natriumklorid, t ex kalcium, magnesium, kalium och järn. Det är dessa spårämnen och mineraler som ger saltet dess ljusrosa färg. 

Kelp är ett sjögräs med mycket hög näringsstatus. Främsta anledningen till att jag använder det är dock för att det innehåller en hög mängd jod, ett ämne som de allra flesta (kanske alla) lider brist på. Faktum är att kelp är den mest jodrika algen som finns. Förutom jod innehåller kelp en mängd vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter. 

Jag har skrivit många gånger om vikten av att äta bra salt. HÄR kan du läsa mitt inlägg Det är stor skillnad på salt och salt och HÄR kan du läsa inlägget Biohack: Jod.

Inpsirationen till denna salt-blandning har jag fått dels från Anna Sparre och dels från Anna Hallén Buitenhuis. Den senare av dem har komponerat ihop en blandning salt som går under namnet Annas supersalt. Eftersom jag blandar och ibland använder himalayasalt och ibland oraffinerat havssalt från Celtic Sea Salt och även gör min blandning med kelp så har jag gjort en egen blandning. Vi kan kalla den Saras supersalt!

I blandningen tar jag hälften vardera av himalayasalt och havssalt och så kelp på det. Mängden är lite på ett ungefär. Det är inte supernoga. Gillar du smaken av alger så kan du ta mindre mängd salt i förhållande till kelp. Jag tycker att nedanstående proportioner blir bäst. Jag länkar till de råvaror jag brukar använda, men det finns såklart fler bra märken.


RECEPT SARAS SUPERSALT

400 gram himalayasalt
400 gram oraffinerat havssalt (Celtic Sea Salt)


Bra salt är så viktigt och en sån enkel sak att köpa hem och använda. Nu när all mat blivit så enormt dyr så har även havssaltet blivit väldigt dyrt. Tidigare kostade det ca 60 kronor och nu är priset uppe i 94 kronor. Jag tycker dock att det trots det är väl investerade pengar att satsa på riktigt bra salt. 

HÄR kan du läsa mer om salt. Från början lärde jag mig att blanda salt med kelp av Anna Sparre


Vill du få mer inspiration kring hur du kan leva mer hållbart? Följ mig på Instagram, där heter jag Saras Eviga. Vill du läsa mer om livet på vår gård så följ mig på Instagramkontot rden i Bergslagen. Där berättar jag om stort och smått gällande det hållbara livet på vår 1700-talsgård. På Min resa till hälsa delar jag med mig av hur jag bland annat genom runstreak (springa 20 minuter varje dag) påverkar min hälsa och förbättrar min sömn.

Gilla och följ Saras Eviga på Facebook. Där delar jag länkar till alla nya blogginlägg jag skriver så du inte missar dem, men också annat som har med hälsa och en hållbar livsstil att göra. Välkommen! 

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.