Sedan jag började kemikaliebanta för ett antal år sedan så har jag även gått mer och mer mot en minimalistisk livsstil. Här, här och här har jag berättat om detta tidigare. Successivt har vi rensat hemmet från fler och fler onödiga prylar. I samma takt som vårt hem blivit luftigare med mindre prylar så har min energi ökat och jag har verkligen insett vilka enorma energitjuvar prylar kan vara. Jag kallar mig själv sedan några år tillbaka för minimalist. Med det menar jag att jag försöker att inte ha mer saker än som jag behöver för att kunna leva det liv jag vill leva. Ett liv i enkelhet är vad jag eftersträvar och ju mer avskalat livet är från onödiga energitjuvar så som massvis av saker, en massa reklam i inboxen på min mail och för mycket aktiviteter inbokade under veckor och helger, så har min livskvalitet bara ökat och ökat. Det kanske kan låta konstigt, men ju mer jag skalat bort desto rikare har mitt liv blivit. Ju mindre distraktion desto mer finns tid och utrymme att mitt liv innehåller det som jag verkligen vill att det ska göra. För mig så har livskvalitet kommit att handla om att leva så mycket jag kan här och nu, och kunna se och uppmärksamma det lilla och det vardagliga. Det innebär bland annat att jag prioriterar att koppla av med en god bok i soffan eller sitta och läsa tillsammans med barnen framför sjutton aktiviteter i veckan för barnen, weekend-resor och ett fullspäckat schema när vi är lediga. För dig som är nyfiken på detta att leva enklare så kan jag varmt rekommendera boken Lev Enklare - idéer för en hållbar livsstil av Giséla Linde.
Förra hösten beställde jag boken Konsten att städa av Marie Kondo som bygger på författarens egen metod för att organisera sitt hem och sina saker. Jag gick även med i Facebookgruppen KonMari Sverige som jag varmt kan rekommendera dig som är nyfiken på KonMari. Där finns även utförliga listor på alla kategorier som jag nämner längre ned i detta inlägg. Ganska snabbt förstod jag att den svenska boken jag köpt var dåligt översatt, och jag läste då även den engelska versionen. Den svenska översättningen ger tyvärr inte boken rättvisa då det är många feltolkningar i den, så jag rekommenderar dig som är intresserad av att lära dig metoden att läsa den engelska versionen. Om du känner att KonMari är en metod som skulle passa dig så är det ett måste att läsa boken innan du startar. Boken heter på engelska "The Life-Changing Magic of Tidying Up". Du behöver inte köpa boken, utan låna den gärna på biblioteket, eller lyssna på den som ljudbok här. Jag tycker även att den uppföljande boken "Spark Joy" är viktig att läsa för att fullt ut förstå vad begreppet "Spark Joy" / "glittra" innebär.
Jag ska tydliggöra att metoden inte är detsamma som att leva minimalistiskt. Den KAN innebära det, men behöver inte göra det. Men för många verkar det ändå vara så att minimalism och KonMari går hand i hand. Anledningen till att det kan vara olika beror helt enkelt på vilken målsättning just du har med att organisera ditt hem enligt KonMari.
I korthet så går metoden ut på att man går igenom hela sitt hem, pryl för pryl, i ett enda svep, det tar ungefär 6 månader. Under den tiden väljer du ut de saker som på japanska kallas för "tokimeku" och på engelska översatts till "sparks joy" och på svenska till "glittrar". Den närmaste direkta översättning av "tokimeku" till svenska är "spritta av glädje". Du ska alltså endast behålla de saker som skänker dig denna positiva känsla. Det som inte glittrar sorterar du bort och skänker vidare till välgörenhet eller slänger om det är sånt som inte går att skänka vidare. Kom ihåg att det som inte glittrar för dig kan glittra jättemycket för någon annan. Men "spark joy" kan också betyda att en saks funktion glittrar. Ta exemplet med en dammsugare. Det är kanske inte en pryl som glittrar för särskilt många. Men dess funktion, d.v.s att den hjälper dig att ha det hem du vill ha som är rent och fint, det glittrar. Så antingen är det saken i sig eller dess funktion som ska "sparks joy" för att du ska välja att behålla den. Så en stor skillnad jämfört med många andra metoder för att organisera ditt hem är alltså att du i KonMari fokuserar på att behålla det som glittrar, istället för att lägga fokus på att rensa och välja bort det du inte vill ha. Tyvärr så har jag sett att en del personer använder metoden för att motivera att köpa en massa nya saker till hemmet. De använder metoden som en ursäkt för att kunna byta ut mycket av det man har hemma och få en anledning att kunna köpa nytt. Jag tror att personer som använder metoden på detta sätt har missförstått författarens avsikt och jag tror inte att det är KonMari.
Vad som glittrar är högst individuellt och för en person kan 50 par skor glittra, medan det för en annan person endast är 2 par. Det speglar våra personligheter och varken person ett eller person två gör fel så länge de väljer vad de ska behålla utifrån vad som glittrar för just dem.
Efter att du har läst boken så är det dags att sätta upp en tydlig målbild. Gör gärna ett fotokollage med bilder som visar vad just du vill uppnå. Målbilden är högst personlig och ser alltså helt olika ut för olika personer. Ställ gärna följdfrågor till dina målformuleringar. Ställ frågan "varför" två till tre gånger efter varje del av din målbild för att göra det så tydligt det bara går vad just du vill uppnå och varför. Det här var min målbild:
- Jag vill bli mer mindful, leva mer i nuet.
- Jag vill få mer energi och uppleva livet mer lustfyllt.
- Jag vill yoga regelbundet en liten stund varje dag (20-30 minuter).
- Jag vill ta en rask promenad på 30 minuter varje dag oavsett väder.
- Jag vill meditera 10 minuter varje dag.
- Jag vill lägga mer tid på matlagning och uppleva denna stund som lustfylld - att laga näringstät, hälsosam och god mat.
- Jag vill tillbringa mer tid till att umgås med mina barn och min fru. Jag vill känna mer ork och lust till t ex spontana utflykter.
- Jag vill läsa mer böcker och tillbringa mycket mindre tid med min telefon.
- Jag vill läsa mer böcker för och tillsammans med barnen.
- Jag vill få en tydligare bild av vad som är min personliga smak när det gäller kläder. Hur vill jag klä mig? Vad är min personliga stil, som får mig att känna mig både vacker och bekväm?
Efter att du läst boken och har din personliga målbild tydlig för dig så börjar själva processen. Man går då igenom hela hemmet i en särskild följd (se nedan) och man gör det målmedvetet och intensivt, där man gör klart varje kategori innan man börjar med nästa. Man går alltså inte igenom rum för rum i hemmet som annars kanske är vanligt när man sorterat sitt hem, utan istället kategori för kategori.
Första kategorin är kläder, och då samlar man ihop ALLA sina kläder som man äger, även skor, jackor och kläder som lagts bort för säsongen m.m. Gör denna stund till en speciell händelse och ta upp sak för sak i dina händer för att avgöra om just den glittrar för dig. Man bör inte lyssna på musik / ljudbok eller ha TV:n på i bakgrunden då detta stör processen. Det kan kännas lite ovant till en början att avgöra vad som glittrar för just dig, men ganska snart kommer du att märka att du blir väldigt skicklig på att snabbt avgöra vad som "sparks joy". Numera gör jag väldigt sällan felköp när jag handlar kläder t ex. Jag kan väldigt snabbt avgöra om ett plagg är snyggt rent generellt eller om det är ett plagg som glittrar för mig.
Marie Kondo har utvecklat en speciellt sätt för hur man sedan viker sina kläder så att de kan stå upp när de ska förvaras i garderoben. På detta sätt tar kläderna dels mycket mindre plats än om vi lägger dem ovanpå varandra, men det blir också mycket mer överskådligt när de står upp och du kan se alla dina kläder redan vid första anblicken utan att behöva börja leta under eller bakom andra kläder. Överlag så förespråkar hon att förvara både kläder och saker stående och inte på hög ovanpå varandra. Här och här kan du se filmer på hur både kläder, strumpor och underkläder viks för att sedan kunna förvaras stående.
Här är några bilder från våra klädgarderober som numera är utformade efter KonMari.
Det är ett ganska stort och omfattande arbete att gå igenom hela sitt hem. Då är det viktigt att ha sin målbild tydlig som en sporre för att orka igenom hela processen. Det är också viktigt att när saker valts bort att de så snart som möjligt lämnar hemmet. Jag samlade allt som jag valt att inte behålla i ett förråd och körde en gång i veckan dessa till second hand tills hela processen var klar. Annars är risken stor att vissa påsar och kartonger blir kvar i huset och glöms bort. Den slutgiltiga förvaringen till alla de saker du väljer att behålla görs allra sist i processen, när du gått igenom hela hemmet. Så fram tills dess så kan du se förvaringen som provisorisk. Det är nämligen svårt att veta hur mycket plats som behövs innan du valt vilka saker som ska behållas och vilka som inte ska vara kvar.
Marie menar att det är viktigt att tacka de saker som man väljer att inte behålla. För mig blev detta extra viktigt med de saker och kläder som haft stor betydelse tidigare i mitt liv, så som min brudklänning. Att lägga handen på den och säga "Tack för att du var med mig på en stor och viktig dag i mitt liv. Jag hoppas att du kommer få vara med och glädja någon annan på liknande sätt i framtiden". Att göra detta gjorde det lättare att släppa taget. Tacksamhet är en viktig nyckel till att känna välbefinnande över livet så underskatta inte denna punkt även om det kan kännas ovant till en början.
Marie är tydlig med att man inte ska behålla saker "utifall att", d.v.s behålla dem för att de kanske kan komma till användning längre fram i ditt liv. Inte heller ska man hålla fast vid saker av nostalgiska skäl. "Jag fick den här vasen av min farmor. Den är egentligen inte fin för mig men hon gav dem i kärlek och därför kan jag inte skänka den vidare". Tacka istället vasen för att den gavs till dig i kärlek och att den nu istället får flytta vidare och förhoppningsvis skänka glädje hos någon annan där den kan glittra. Alla nostalgiska saker ska man vänta med till sist att gå igenom just för att dessa kan vara svårast att släppa taget om.
Man bör inte KonMaria andras grejer, t ex sina familjemedlemmars. Det går jättebra att göra metoden tillsammans med sina barn, men börja med att gå igenom dina egna saker först. Det är inte okej att sortera ut familjemedlemmars grejer. Däremot så är en härlig sidoeffekt att ofta så blir familjemedlemmarna intresserade och vill själva göra detta när de ser hur positivt det påverkar dig. De saker som jag och min fru äger tillsammans, t ex köksredskap och liknande så kollade jag alltid av med henne att de saker som jag inte ville behålla även var sånt som hon var beredd att leva utan.
Här kommer några bilder från vårt hem efter att jag KonMariat. Det är otroligt lättstädat och när alla saker har en bestämd plats så går det enkelt och snabbt att städa undan t ex efter att barnen lekt och dragit fram en massa saker.
Slutligen skickar jag med en lista över alla kategorier. Men som sagt. Är du sugen på att själv KonMaria ditt hem så är det nödvändigt att först läsa boken The Life-Changing Magic of Tidying Up, samt gärna också den andra som heter Spark Joy. Och du, glöm inte att ha din målbild tydlig och klar innan du kör igång.
Jag startade den 20 februari 2017 och var klar till midsommar, så jag var klar på fyra månader vilket räknas som väldigt snabbt. Det vanligaste är att det tar 6 månader. Jag tror att anledningen att jag kunde göra det snabbare var för att vi rensat så mycket under några år innan så hemmet hade redan färre prylar än vad de flesta har. Den första kategorin tog ca 4 timmar för mig att gå igenom.
Samla alla böcker du har, skönlitteratur, faktaböcker, kokböcker, samlingar av olika slag som t ex encyklopeider, samt tidningar. Jag bantade ned så jag behöll ungefär 100 böcker av totalt 300 stycken. De som sorterades bort skänktes vidare till välgörenhet. För mig gick denna kategori relativt snabbt, det tog ca 2 timmar.
Det var först när jag kom till denna kategori som det blev riktigt jobbigt. Jag ville ge upp. Det kändes övermäktigt och enormt tråkigt. Men jag fokuserade på min målbild och det gav mig pepp att fortsätta.
Jag sorterade ut 12 st 45 liters-påsar som gick att sopsortera som kartong, papper och plast samt en stor flyttkartong med restavfall. Total tid för mig tog det ca 8 timmar fördelat på tre olika tillfällen att gå igenom denna kategori.
"Komono" är japanska och betyder "diverse saker". Förutom kategorierna kläder, papper, böcker och sentimentalt så heter en kategori komono. Det som inte passar in i någon av de andra kategorierna tillhör komono. Komono är i sin tur indelad i ett antal underkategorier (nr 4 - 11):
Hygienartiklar och badrumsartiklar, samt medicin, handdukar och lakan. Jag gick igenom denna kategori vid två tillfällen. Första gången lade jag 2 timmar och andra dagen 2 1/2 timme på att gå igenom denna underkategori. Totalt: ca 4 1/2 timme.
Hit räknas allt som har med att äta och duka att göra, så som glas, muggar, kaffekoppar, tekoppar, tallrikar, bestick, olika saker man förvarar mat i, serveringsfat och brickor, vattenkannor och tillbringare, såskannor, serveringsbestick, stekspadar, matlådor, skålar. Men även plastpåsar och engångsartiklar. Hit räknas också vaser, ljusstakar och ljus, servetter, servettringar, underlägg och dukar.
För mig tog denna underkategori totalt ca 6 timmar.
Jag lade ungefär 6 timmar på att sortera denna underkategori.
Hit räknas alla städ- och rengöringsprodukter. Allt du använder för att städa hemmet, inklusive klädvård, skovård, bilvård m.m. För mig tog det ungefär 2 1/2 timme att sortera denna underkategori.
Allt som du sorterar bort här behöver lämnas in till en återvinningsstation då mycket sorteras som farligt avfall. För mig var det oerhört skönt att äntligen få bli av med alla de mindre kemikaliesnälla produkterna ur städskåpet som ändå inte använts under de senaste åren.
Jag tror att den största skillnaden mellan Marie Kondos metod och att rensa sitt hem rent generellt är att många som rensar hemma fortsätter att rensa och rensa, men man blir liksom aldrig klar. Jag själv hade rensat hemma i flera år innan jag kom i kontakt med KonMari. Det känns skönt att rensa ett område i hemmet, men det finns alltid kvar ställen som man inte gått igenom. Om man istället går igenom hemmet kategori för kategori så kommer inte en endaste liten pryl undan. Det tar ungefär 6 månader av stundvis ganska tufft arbete att KonMaria ditt hem, men du kommer till ett avslut och behöver sedan i princip aldrig mer rensa eftersom hemmet nu är så som du vill ha det. Dessutom kommer du att vara mycket mer aktsam med vad du tar med hem så att inte ett nytt berg av ovälkomna prylar fastnar i ditt hem.
Så hur gick det med min målbild? Har mina mål införlivats? Jag kan med glädje inse att jag verkligen har kommit en riktigt bra bit på vägen mot de mål jag ställde upp. Men målen är ju sådana att det inte går att nå dem och sen är man i hamn, utan de innebär att jag alltid försöker sträva mot dem. För det mesta så lyckas jag och ibland kommer jag längre ifrån dem. Fortfarande kämpar jag med att inte tillbringa för mycket tid med min mobil. Men om jag jämför med detta problem för ett år sedan då jag startade processen så har jag kommit oerhört långt. Att lägga bort telefonen på helgerna har hjälpt jättemycket, liksom att när jag läser böcker, både själv och tillsammans med barnen, så får jag ett lugn som gör att jag inte behöver ta upp och fippla med mobilen så fort en ledig stund ges. Jag har även under meditationen blivit oerhört klar över vilken distraktion och stress det är för min hjärna när jag suttit en stund med telefonen, så denna vetskap gör det lättare för mig att välja bort att kolla telefonen stup i kvarten.
Jag kan på riktigt säga att KonMari har förändrat mitt liv till det bättre. Jag ångrar inte en sekund att jag vågade och orkade ta mig igenom hela processen från början till slut även om det var riktigt kämpigt under vissa perioder. Jag har heller inte behövt köpa något nytt trots att jag sorterat ut så mycket. Vi kommer så småningom att ersätta vår soffa, men det får ta den tid som behövs innan det görs. Jag tror som jag skrev innan att om man använder Marie Kondos metod för att få en anledning till att kunna köpa nya fräscha saker till sitt hem så har man missat hela poängen med metoden.
Nu önskar jag er alla en riktigt fantastisk helg! Vi ses i nästa vecka igen.
Vår hall efter KonMari. |
Förra hösten beställde jag boken Konsten att städa av Marie Kondo som bygger på författarens egen metod för att organisera sitt hem och sina saker. Jag gick även med i Facebookgruppen KonMari Sverige som jag varmt kan rekommendera dig som är nyfiken på KonMari. Där finns även utförliga listor på alla kategorier som jag nämner längre ned i detta inlägg. Ganska snabbt förstod jag att den svenska boken jag köpt var dåligt översatt, och jag läste då även den engelska versionen. Den svenska översättningen ger tyvärr inte boken rättvisa då det är många feltolkningar i den, så jag rekommenderar dig som är intresserad av att lära dig metoden att läsa den engelska versionen. Om du känner att KonMari är en metod som skulle passa dig så är det ett måste att läsa boken innan du startar. Boken heter på engelska "The Life-Changing Magic of Tidying Up". Du behöver inte köpa boken, utan låna den gärna på biblioteket, eller lyssna på den som ljudbok här. Jag tycker även att den uppföljande boken "Spark Joy" är viktig att läsa för att fullt ut förstå vad begreppet "Spark Joy" / "glittra" innebär.
I korthet så går metoden ut på att man går igenom hela sitt hem, pryl för pryl, i ett enda svep, det tar ungefär 6 månader. Under den tiden väljer du ut de saker som på japanska kallas för "tokimeku" och på engelska översatts till "sparks joy" och på svenska till "glittrar". Den närmaste direkta översättning av "tokimeku" till svenska är "spritta av glädje". Du ska alltså endast behålla de saker som skänker dig denna positiva känsla. Det som inte glittrar sorterar du bort och skänker vidare till välgörenhet eller slänger om det är sånt som inte går att skänka vidare. Kom ihåg att det som inte glittrar för dig kan glittra jättemycket för någon annan. Men "spark joy" kan också betyda att en saks funktion glittrar. Ta exemplet med en dammsugare. Det är kanske inte en pryl som glittrar för särskilt många. Men dess funktion, d.v.s att den hjälper dig att ha det hem du vill ha som är rent och fint, det glittrar. Så antingen är det saken i sig eller dess funktion som ska "sparks joy" för att du ska välja att behålla den. Så en stor skillnad jämfört med många andra metoder för att organisera ditt hem är alltså att du i KonMari fokuserar på att behålla det som glittrar, istället för att lägga fokus på att rensa och välja bort det du inte vill ha. Tyvärr så har jag sett att en del personer använder metoden för att motivera att köpa en massa nya saker till hemmet. De använder metoden som en ursäkt för att kunna byta ut mycket av det man har hemma och få en anledning att kunna köpa nytt. Jag tror att personer som använder metoden på detta sätt har missförstått författarens avsikt och jag tror inte att det är KonMari.
Vad som glittrar är högst individuellt och för en person kan 50 par skor glittra, medan det för en annan person endast är 2 par. Det speglar våra personligheter och varken person ett eller person två gör fel så länge de väljer vad de ska behålla utifrån vad som glittrar för just dem.
Efter att du har läst boken så är det dags att sätta upp en tydlig målbild. Gör gärna ett fotokollage med bilder som visar vad just du vill uppnå. Målbilden är högst personlig och ser alltså helt olika ut för olika personer. Ställ gärna följdfrågor till dina målformuleringar. Ställ frågan "varför" två till tre gånger efter varje del av din målbild för att göra det så tydligt det bara går vad just du vill uppnå och varför. Det här var min målbild:
- Jag vill bli mer mindful, leva mer i nuet.
- Jag vill få mer energi och uppleva livet mer lustfyllt.
- Jag vill yoga regelbundet en liten stund varje dag (20-30 minuter).
- Jag vill ta en rask promenad på 30 minuter varje dag oavsett väder.
- Jag vill meditera 10 minuter varje dag.
- Jag vill lägga mer tid på matlagning och uppleva denna stund som lustfylld - att laga näringstät, hälsosam och god mat.
- Jag vill tillbringa mer tid till att umgås med mina barn och min fru. Jag vill känna mer ork och lust till t ex spontana utflykter.
- Jag vill läsa mer böcker och tillbringa mycket mindre tid med min telefon.
- Jag vill läsa mer böcker för och tillsammans med barnen.
- Jag vill få en tydligare bild av vad som är min personliga smak när det gäller kläder. Hur vill jag klä mig? Vad är min personliga stil, som får mig att känna mig både vacker och bekväm?
Efter att du läst boken och har din personliga målbild tydlig för dig så börjar själva processen. Man går då igenom hela hemmet i en särskild följd (se nedan) och man gör det målmedvetet och intensivt, där man gör klart varje kategori innan man börjar med nästa. Man går alltså inte igenom rum för rum i hemmet som annars kanske är vanligt när man sorterat sitt hem, utan istället kategori för kategori.
Första kategorin är kläder, och då samlar man ihop ALLA sina kläder som man äger, även skor, jackor och kläder som lagts bort för säsongen m.m. Gör denna stund till en speciell händelse och ta upp sak för sak i dina händer för att avgöra om just den glittrar för dig. Man bör inte lyssna på musik / ljudbok eller ha TV:n på i bakgrunden då detta stör processen. Det kan kännas lite ovant till en början att avgöra vad som glittrar för just dig, men ganska snart kommer du att märka att du blir väldigt skicklig på att snabbt avgöra vad som "sparks joy". Numera gör jag väldigt sällan felköp när jag handlar kläder t ex. Jag kan väldigt snabbt avgöra om ett plagg är snyggt rent generellt eller om det är ett plagg som glittrar för mig.
Marie Kondo har utvecklat en speciellt sätt för hur man sedan viker sina kläder så att de kan stå upp när de ska förvaras i garderoben. På detta sätt tar kläderna dels mycket mindre plats än om vi lägger dem ovanpå varandra, men det blir också mycket mer överskådligt när de står upp och du kan se alla dina kläder redan vid första anblicken utan att behöva börja leta under eller bakom andra kläder. Överlag så förespråkar hon att förvara både kläder och saker stående och inte på hög ovanpå varandra. Här och här kan du se filmer på hur både kläder, strumpor och underkläder viks för att sedan kunna förvaras stående.
Här är några bilder från våra klädgarderober som numera är utformade efter KonMari.
Mina underkläder och strumpor vikta på det speciella sätt som Marie Kondo förespråkar och sorterade från ljust till mörkt. |
Ett av barnens klädgarderob, organiserad enligt KonMari. |
Ett av barnens klädgarderob. |
Underkläder och strumpor organsierade enligt KonMari hos ett av barnen. |
Det är ett ganska stort och omfattande arbete att gå igenom hela sitt hem. Då är det viktigt att ha sin målbild tydlig som en sporre för att orka igenom hela processen. Det är också viktigt att när saker valts bort att de så snart som möjligt lämnar hemmet. Jag samlade allt som jag valt att inte behålla i ett förråd och körde en gång i veckan dessa till second hand tills hela processen var klar. Annars är risken stor att vissa påsar och kartonger blir kvar i huset och glöms bort. Den slutgiltiga förvaringen till alla de saker du väljer att behålla görs allra sist i processen, när du gått igenom hela hemmet. Så fram tills dess så kan du se förvaringen som provisorisk. Det är nämligen svårt att veta hur mycket plats som behövs innan du valt vilka saker som ska behållas och vilka som inte ska vara kvar.
Marie menar att det är viktigt att tacka de saker som man väljer att inte behålla. För mig blev detta extra viktigt med de saker och kläder som haft stor betydelse tidigare i mitt liv, så som min brudklänning. Att lägga handen på den och säga "Tack för att du var med mig på en stor och viktig dag i mitt liv. Jag hoppas att du kommer få vara med och glädja någon annan på liknande sätt i framtiden". Att göra detta gjorde det lättare att släppa taget. Tacksamhet är en viktig nyckel till att känna välbefinnande över livet så underskatta inte denna punkt även om det kan kännas ovant till en början.
Att se våra brudklänningar hänga uppe till försäljning igen på en second hand-butik var speciellt men kändes helt rätt. |
Marie är tydlig med att man inte ska behålla saker "utifall att", d.v.s behålla dem för att de kanske kan komma till användning längre fram i ditt liv. Inte heller ska man hålla fast vid saker av nostalgiska skäl. "Jag fick den här vasen av min farmor. Den är egentligen inte fin för mig men hon gav dem i kärlek och därför kan jag inte skänka den vidare". Tacka istället vasen för att den gavs till dig i kärlek och att den nu istället får flytta vidare och förhoppningsvis skänka glädje hos någon annan där den kan glittra. Alla nostalgiska saker ska man vänta med till sist att gå igenom just för att dessa kan vara svårast att släppa taget om.
Här kommer några bilder från vårt hem efter att jag KonMariat. Det är otroligt lättstädat och när alla saker har en bestämd plats så går det enkelt och snabbt att städa undan t ex efter att barnen lekt och dragit fram en massa saker.
Vår hall efter KonMari. Alla i familjen har två svarta lådor var till förvaring av ytterkläder, mössor, vantar. Då är det enkelt att hålla undanplockat i hallen. |
Vårt kök efter KonMari. |
Vårt vardagsrum efter KonMari. |
Ett av barnens rum efter KonMari. |
Ett av barnens rum efter KonMari. |
Vårt sovrum efter KonMari. |
Vårt "läs-rum" efter KonMari. |
Slutligen skickar jag med en lista över alla kategorier. Men som sagt. Är du sugen på att själv KonMaria ditt hem så är det nödvändigt att först läsa boken The Life-Changing Magic of Tidying Up, samt gärna också den andra som heter Spark Joy. Och du, glöm inte att ha din målbild tydlig och klar innan du kör igång.
1. KLÄDER
Jag startade den 20 februari 2017 och var klar till midsommar, så jag var klar på fyra månader vilket räknas som väldigt snabbt. Det vanligaste är att det tar 6 månader. Jag tror att anledningen att jag kunde göra det snabbare var för att vi rensat så mycket under några år innan så hemmet hade redan färre prylar än vad de flesta har. Den första kategorin tog ca 4 timmar för mig att gå igenom.
2. BÖCKER.
Samla alla böcker du har, skönlitteratur, faktaböcker, kokböcker, samlingar av olika slag som t ex encyklopeider, samt tidningar. Jag bantade ned så jag behöll ungefär 100 böcker av totalt 300 stycken. De som sorterades bort skänktes vidare till välgörenhet. För mig gick denna kategori relativt snabbt, det tog ca 2 timmar.
Av drygt 300 böcker så blev dessa kvar. |
3. PAPPER.
Det var först när jag kom till denna kategori som det blev riktigt jobbigt. Jag ville ge upp. Det kändes övermäktigt och enormt tråkigt. Men jag fokuserade på min målbild och det gav mig pepp att fortsätta.
Jag sorterade ut 12 st 45 liters-påsar som gick att sopsortera som kartong, papper och plast samt en stor flyttkartong med restavfall. Total tid för mig tog det ca 8 timmar fördelat på tre olika tillfällen att gå igenom denna kategori.
KOMONO
"Komono" är japanska och betyder "diverse saker". Förutom kategorierna kläder, papper, böcker och sentimentalt så heter en kategori komono. Det som inte passar in i någon av de andra kategorierna tillhör komono. Komono är i sin tur indelad i ett antal underkategorier (nr 4 - 11):
4. BADRUM OCH HYGIEN.
Hygienartiklar och badrumsartiklar, samt medicin, handdukar och lakan. Jag gick igenom denna kategori vid två tillfällen. Första gången lade jag 2 timmar och andra dagen 2 1/2 timme på att gå igenom denna underkategori. Totalt: ca 4 1/2 timme.
Det var en skön känsla att äntligen bli av med alla produkter i badrummet som ändå inte används längre sedan jag kemikaliebantat. Nu finns bara de produkter kvar som vi använder och tycker om. |
Det är avskalat och rent i våra badrumsskåp efter KonMari. |
5. PORSLIN OCH KÖKSGERÅD
Hit räknas allt som har med att äta och duka att göra, så som glas, muggar, kaffekoppar, tekoppar, tallrikar, bestick, olika saker man förvarar mat i, serveringsfat och brickor, vattenkannor och tillbringare, såskannor, serveringsbestick, stekspadar, matlådor, skålar. Men även plastpåsar och engångsartiklar. Hit räknas också vaser, ljusstakar och ljus, servetter, servettringar, underlägg och dukar.
För mig tog denna underkategori totalt ca 6 timmar.
En del av vårt kök efter KonMari. |
I ett av våra köksskåp efter KonMari. |
6. SKAFFERI, KYL OCH FRYS
Hit räknas allt som du använder till matlagning, så som kastruller, skålar, köksmaskiner, knivar, skärbrädor, kryddmått. Men även dina skafferivaror och allt som förvaras i kyl och frys. Hit räknas också allt som har med disk att göra så som disktrasa, diskmedel, torkhanddukar m.m.
Jag lade ungefär 6 timmar på att sortera denna underkategori.
Alla skafferivaror har tagits fram för att gå igenom. |
Våra kryddburkar som vi inte köper på lösvikt efter KonMari. |
Grönsaksdelen i kylskåpet efter KonMari. |
Kylskåpet efter KonMari. |
7. STÄD OCH HUSHÅLLSARTIKLAR
Allt som du sorterar bort här behöver lämnas in till en återvinningsstation då mycket sorteras som farligt avfall. För mig var det oerhört skönt att äntligen få bli av med alla de mindre kemikaliesnälla produkterna ur städskåpet som ändå inte använts under de senaste åren.
Allt inom denna underkategori är framtaget för att gås igenom. |
Äntligen kunde kemikaliebomberna i städskåpet få lämna vårt hem. De lämnades till en återvinningsstation och sorteras som farligt avfall. |
Detta blev kvar efter att jag KonMariat vårt städskåp. |
8. KONTORSARTIKLAR, SPEL OCH VERKTYG
Detta börjar vara slutet på Komono-kategorin. Hit räknas kontorsmaterial så som pennor, häftapparater, lim, tejp, post-it-lappar, plastfickor, anteckningsblock, kuvert m.m. Kolla igenom pennorna så de fungerar. Denna kategori innehåller många småsaker av olika sort. Samla ihop varje underkategori och försök lagra det som går stående. Småsaker som stift kan du samla i mindre burkar och lådor.
Till denna underkategori räknas även spel / pussel samt verktyg. Grundregeln är den samma - Samla ihop alla verktyg och förvara dem på ett och samma ställe när du valt ut vilka du ska behålla.
Till denna underkategori räknas även spel / pussel samt verktyg. Grundregeln är den samma - Samla ihop alla verktyg och förvara dem på ett och samma ställe när du valt ut vilka du ska behålla.
9. HOBBY, MEDIA, HUSDJUR, LEKSAKER, DIGITALT
10. VERKTYG OCH UNDERHÅLL AV HEMMET SAMT SYBEHÖR
11. MÖBLER OCH DEKORATIONER, GARDINER, KUDDAR, FILTAR OCH DUKAR.
Här börjar du närma dig slutet. De stora sakerna i ditt hem gås över som har med inredning att göra. Jag märkte att en av våra soffor inte längre glittrar för mig, men där måste vi vänta med att hitta en bättre soffa som glittrar. Vår soffa har helt enkelt gjort sitt. Den är nedsutten och inte alls bekväm att sitta i längre. Men soffan får stå kvar så länge då det är en ganska stor sak att ersätta. Kanske hittar jag den nya på second hand. Jag hoppas det. Oavsett så kommer jag att försäkra mig om att den framtida soffan glittrar.
12. MINNESSAKER OCH SENTIMENTALT.
Det här är sista kategorin efter den stora kategorin Komono (nummer 4-11). Att den görs sist är väldigt strategiskt eftersom den för många kan vara den allra svåraste. Hit räknas sånt som du har ett starkt känslomässigt band till, så som fotografier, dagböcker, arvegods och brev m.m. Vid det här laget har du utövat en riktigt bra förmåga att lätt känna vad som sparks joy och nu är det därför mycket lättare att gå igenom denna kategori än om du gjort det i början av processen.
Jag märkte till exempel att när jag gick igenom alla fotoalbum att det fanns perioder i mitt liv som jag inte alls mådde bra, och bilderna bara påminde mig om detta. De glittrade inte alls.
Jag märkte till exempel att när jag gick igenom alla fotoalbum att det fanns perioder i mitt liv som jag inte alls mådde bra, och bilderna bara påminde mig om detta. De glittrade inte alls.
Att vika kläder efter de tvättats är numera en fröjd. En meditativ stund. Detta var tidigare ett nödvändigt ont för mig. Men numera är det ett tillfälle till avkoppling. |
Jag tror att den största skillnaden mellan Marie Kondos metod och att rensa sitt hem rent generellt är att många som rensar hemma fortsätter att rensa och rensa, men man blir liksom aldrig klar. Jag själv hade rensat hemma i flera år innan jag kom i kontakt med KonMari. Det känns skönt att rensa ett område i hemmet, men det finns alltid kvar ställen som man inte gått igenom. Om man istället går igenom hemmet kategori för kategori så kommer inte en endaste liten pryl undan. Det tar ungefär 6 månader av stundvis ganska tufft arbete att KonMaria ditt hem, men du kommer till ett avslut och behöver sedan i princip aldrig mer rensa eftersom hemmet nu är så som du vill ha det. Dessutom kommer du att vara mycket mer aktsam med vad du tar med hem så att inte ett nytt berg av ovälkomna prylar fastnar i ditt hem.
Så hur gick det med min målbild? Har mina mål införlivats? Jag kan med glädje inse att jag verkligen har kommit en riktigt bra bit på vägen mot de mål jag ställde upp. Men målen är ju sådana att det inte går att nå dem och sen är man i hamn, utan de innebär att jag alltid försöker sträva mot dem. För det mesta så lyckas jag och ibland kommer jag längre ifrån dem. Fortfarande kämpar jag med att inte tillbringa för mycket tid med min mobil. Men om jag jämför med detta problem för ett år sedan då jag startade processen så har jag kommit oerhört långt. Att lägga bort telefonen på helgerna har hjälpt jättemycket, liksom att när jag läser böcker, både själv och tillsammans med barnen, så får jag ett lugn som gör att jag inte behöver ta upp och fippla med mobilen så fort en ledig stund ges. Jag har även under meditationen blivit oerhört klar över vilken distraktion och stress det är för min hjärna när jag suttit en stund med telefonen, så denna vetskap gör det lättare för mig att välja bort att kolla telefonen stup i kvarten.
Jag kan på riktigt säga att KonMari har förändrat mitt liv till det bättre. Jag ångrar inte en sekund att jag vågade och orkade ta mig igenom hela processen från början till slut även om det var riktigt kämpigt under vissa perioder. Jag har heller inte behövt köpa något nytt trots att jag sorterat ut så mycket. Vi kommer så småningom att ersätta vår soffa, men det får ta den tid som behövs innan det görs. Jag tror som jag skrev innan att om man använder Marie Kondos metod för att få en anledning till att kunna köpa nya fräscha saker till sitt hem så har man missat hela poängen med metoden.
Nu önskar jag er alla en riktigt fantastisk helg! Vi ses i nästa vecka igen.
___________________________________________
Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.
Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.
Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.
Hej!
SvaraRaderaSå intressant Sara. Jag är jätte nyfiken på bilden med era städsaker. Skulle du vilja skriva produkternas namn, användning och gärna inköps ställe. Skulle vara en hjälp för mig som vill kemikalie banta hemma��Tack för alla bra tips & nyttig info��
Mvh Emelie
Hej Emelie.
RaderaVad kul att du blev inspirerad. Jag tycker inte riktigt bilden gör städskåpet rättvisa då jag ser att linsåpa som vi använder mest inte är med på bilden, då den precis hade tagit slut när jag fotade. Men det använder jag mycket, och det kan du använda till allt från en skvätt i vattnet när du skurar golven, i tvättmaskinen som tvättmedel, som flytande tvål i badrummet eller duschtvål. Jag har hört att man till och med kan tvätta håret med linsåpa, men har inte testat det själv än. Jag har linsåpa från Allbäck men ska testa Gysinge nu när jag köper ny. Här är en länk till deras såpa. https://www.gysinge.com/categories/788/s%C3%A5pa. Jag har bloggat om linsåpa så sök i sökrutan (går bara via en dator) här på min hemsida så hittar du inlägget om du vill lära dig mer om linsåpa.
Jag använder en Svanen-märkt mikrofibermopp som jag köpt på Clas Ohlson och den torrmoppar jag golven med, och blötmoppar ibland. Den är fenomenal och ofta räcker det med endast vatten, men med såpa blir det extra rent. Här är länk till den svanenmärkta mikrofibermoppen. https://www.clasohlson.com/se/St%C3%A4dpaket-Smart-Microfiber/34-1535. Att torrmoppa inne i barnens sovrum innan de ska sova, och öppna och vädra lite innan de ska sova gör att man får bort mycket av dammet. Det är i dammet skadliga kemikalier ansamlas så detta är riktigt bra för att få bort dessa ämnen så barnen inte ligger och andas in dessa partiklar då de sover. Vill du lära dig mer om kemikaliebantning så skrev jag en omfattande serie för några år sedan som heter "Så kemikaliebantar du hemma och på förskolan i 7 steg". Sök här på bloggen så hittar du alla sju delarna där jag berättar mycket mer.
Två av flaskorna från Sonnett innehåller parfymfritt tvättmedel för ull och silke samt ullkur som man kan behöva när man tvättat yllekläder många gånger för att återfetta ullen. Det är även ett flytande tvättmedel (parfymfritt) från Sonnett som jag använde främst innan jag började tvätta med tvättnötter (den stora blå förpackningen längst bak till höger). Det är bra. Alla produkter från Sonnett har jag köpt på vår lokala Ekobutik i Örebro, men finns även på t ex Jordklok.se och Laplandecostore.se. Jag tvättar dock nästan uteslutande med tvättnötter numera. Jag har bloggat om det så sök på tvättnötter här på hemsidan så hittar du inlägget. Även dessa kan du köpa på Ekobutiken i Örebro, eller Jordklok.
När jag tvättar häller jag alltid några matskedar eller 1/2 dl ren matättika i sköljmedelsfacket. Det gör kläderna mjuka och mindre statiska. Vill jag att tvätten ska lukta lite gott tillsätter jag några droppar av en ren eterisk olja. De finns att köpa på t ex Bodystore.com, Jordklok.se eller en hälsokostaffär. Ättika köper du i vanliga mataffären. Sköljmedel är en kemikaliebomb som är jättebra om man kan skippa. Jag har bloggat om detta nyligen. Sök på sköljmedel här på hemsidan hittar du inlägget.
Det vart ett långt svar. Hoppas det var okej :-) Och förresten, dammvippan som man skymtar på bilden som är gjord av stutsfjädrar har jag köpt på Clas Ohlson.
Med vänliga hälsningar /Sara
Tack:) förstår ännu mer varför jag tyckt om dig från första stund-utan KonMari så har ag börjat beta av rum för rum, låda för låda... nu vet jag varför och hur jag går vidare framåt! Lite nu inför julen med:) pynta med naturen och lagom...
SvaraRaderaGulliga Ulrika! Vad glad jag blir. Hoppas att KonMari kan hjälpa dig att få ordning hemma. Jag håller med om att pynta med naturmaterial är det helt klart finaste! Stor kram /Sara
RaderaSå inspirerande att läsa! Nu blir jag sugen att ta ett ordentligt tag! Även om jag rensat rätt bra senaste året, så känns det som att jag aldrig blir klar. Just det skriver ju Mari om i sin bok - att om man gör som hon skriver/förespråkar så blir man klar en gång för alla!
SvaraRaderaHej Emma!
RaderaJa, jag tror att det kanske är den viktigaste skillnaden med Marie Kondos metod jämfört med att bara rensa hemma: Att man gör det grundligt och ordentligt och hela hemmet i ett svep, vilket kan vara nog så kämpigt när man är mitt i det men det gör att när man klarat av alla kategorier så har man faktiskt gått igenom HELA sitt hem och behöver aldrig rensa igen. Man blir klar, istället för att fortsätta att rensa år ut och år in och aldrig komma till den där punkten när man känner att man är färdig.
En annan stor skillnad är att man istället för att fokusera på vad man ska rensa bort så fokuserar man istället på vad man väljer att ha kvar. Det blir en stor skillnad i detta ändrade perspektiv tycker jag.
Stort lycka till nu om du väljer att köra igång med KonMari så småningom.
Mvh /Sara
Hej!
SvaraRaderaJag läste boken på svenska och märkte också att vissa saker kändes felformulerade men i stort var den bra. Jag rensade hemma men kom av mig så foton m,m. kom aldrig till skott. Ett bekymmer är alla saker på vinden som känns svårt att ha med i processen, hade varit lättare att rensa vinden separat men jag tror egentligen mer på kategoritänket.
En tanke jag tyckte var svår när jag rensade var att vissa saker ÄR bra att spara ifall de ska användas nångång. Jag tycker det kan vara svårt att ta bort alla såna saker, även om en del säkert kan tas bort. En annan sak är ju saker en fått, det är inte så lätt att svara på varför man lämnat bort något när givaren frågar var man har den. Hur tänker du kring det? Jag gillar absolut idéen med att bara behålla det som glittrar, men det ger ibland jobbiga konsekvenser. Med mitt miljötänk så känns det fel att göra sig av med något som är helt funktionsdugligt och köpa annat (en del saker är svåra att hitta second hand och behöver köpas nytt) bara för det inte glittrar. Just att det kan leda till ökad konsumtion känns avigt. Hur ser du på det?
Med vänlig hälsning / Frida
Hej Frida!
RaderaJag kan förstå att det blir svårt med vinden, men det är nog just det att sortera i kategorier som är det som gör denna metod så effektiv och bra. Om du vet med dig vad du har på vinden så kanske du kan plocka ned det som hör till en viss kategori i taget?
För mig har det inte varit svårt att sortera ut saker som jag fått som gåva. Genom att tacka saken och det faktum att den gavs till dig i omtanke så är det lättare att släppa taget. Jag har aldrig varit med om att någon gett mig något och sedan frågat vart jag har den saken. Jag tänker att det är mer schysst att saken kommer till glädje och användning hos någon som verkligen uppskattar den.
Jag tänker att det har mycket att göra med vilken målbild du har, så om du har ett stort miljötänk så är det en faktor som är viktig att ta hänsyn till (och kanske ska finnas med i din målbild). För mig har det inte varit nödvändigt att ersätta med nya saker bland det som jag rensat ut, utan det har mer blivit att jag rensat ut överflöd och inte köpt nya saker. Undantaget är vår soffa, som jag tror jag skrev att den kan vi inte ersätta direkt trots att den inte glittrar. Så är ditt miljötänk viktigt så tänker jag att du också uppskattar de saker du har mer och inte har behov att rensa bort och ersätta med nytt. Kanske kan det bli några få enstaka saker som du kan ta successivt under det kommande året t ex?
Jag har inte sparat något som jag kanske kommer att behöva senare, "utifall att". Jag har än så länge inte saknat någon av se saker som jag sorterat bort. Ibland tror jag att vi har svårt att släppa taget om saker och de får en större betydelse än de förtjänar, och då kan en sån tanke motivera en att behålla saker som egentligen inte glittrar för dig utan kanske dränerar dig på energi.
Stort lycka till. Lyssna gärna också på den engelska versionen som jag har länk till i detta inlägg. Jag tror att du kommer att få svar på många av dina funderingar när du lyssnar på den.
Med vänliga hälsningar /Sara