Mina utmaningar inför 2017

Så var dryga två veckors ledighet över och det var i måndags dags att kliva tillbaka in i vardagen igen. Vi har haft en underbar ledighet och gjort det som vi önskade, d.v.s ingenting. Att bara få vara tillsammans i familjen och ta dagarna som de kommer. Jag har gått omkring i mitt ull-underställ och med raggsockorna på i princip hela ledigheten. Jag har också gett mig själv daglig vardagsmotion med raska promenader på 30 minuter per dag och ett litet yogapass på 20-40 minuter då jag haft min yogautmaning.

Med raggsockor i ekologisk obehandlad ull och ekologiskt ull-underställ. Så har jag gått klädd mest hela tiden under vår julledighet. Bara vara och ta dagarna som de kommer är det bästa sättet att spendera julledigheten på tycker jag. De riktigt kalla dagarna har vi eldat i öppna spisen för att hålla oss varma.

Vi har även lagt fokus på att äta bra och hälsosamt. Tidigare jullov har vi hamnat i "korv och pasta-träsket" som jag brukar kalla det, och ätit skräp under ledigheten p.g.a vi varit trötta och slitna efter en arbetsam höst och det mörker som råder denna årstid. Men eftersom jag vet att en stor bidragande orsak till att vi är trötta och sega också är dålig kost, och kosten är något som vi kan förändra, så bestämde vi redan innan julen att ta ansvar för ett visst antal måltider var och planera i förväg så vi skulle laga och äta bra mat. Och vilken skillnad det blev! Vi har varit extremt mycket piggare hela familjen, vilket ju egentligen är ganska självklart. Med massor av grönt, minimalt med processad mat med tillsatser och tillsatt socker samt ingen pasta eller ris, har hela familjen fått energi och hållit sig friska. Mer om bra rutiner för hälsa och välmående kommer inom kort i ett kommande inlägg.

Lånad bild.

Jag har funderat en del på vad jag har för önskningar inför det nya året. Jag brukar inte ge mig själv nyårslöften, då det är något som aldrig tilltalat mig. Mycket beror det nog på att när jag hittar saker som jag vill förändra, så gör jag det antingen direkt eller när tiden känns lämplig för mig, d.v.s när jag är redo för förändringen. Men eftersom jag fick frågan av så många under nyårshelgen så började jag såklart fundera och insåg att det egentligen är två huvudområden som jag vill fortsätta att jobba med under det kommande året. Det här vill jag sträva mot under 2017:


1. Jag vill bli ännu mer miljömedveten.

Jag tror att främsta anledningen till varför många tvekar till att leva mer miljömedvetet är för att de tror att det innebär att livet skulle bli tråkigare, att de skulle tvingas uppoffra mycket av det som de upplever som positivt och därmed sänka den egna livskvaliteten. Men det otroligt glädjande i detta är att detta påstående är helt felaktigt, det är nämligen precis tvärtom! Att leva klimatsmart är inte bara roligt, utmanande och utvecklande. Det ger dessutom livet en djupare mening. Föreställ dig känslan när det går upp för dig att just DU kan vara med och bidra till att förändra världen till det bättre!!! Du kan med dina handlingar vara med och rädda planeten, för att kunna ge dina barn och nästkommande generationer en fantastisk planet att växa upp på. Vi är alla viktiga pusselbitar - och varje litet steg just DU tar mot att leva mer klimatsmart gör skillnad. Att leva miljömedvetet har gett mig en högre livskvalitet och jag känner sällan eller aldrig att jag behövt ge avkall på sånt som jag tidigare tyckte var viktigt och meningsfullt i mitt liv. En anledning till att det förhåller sig så är för att jag nu värdesätter andra saker än tidigare. Tanken på att leva på ett sätt som gör att jorden jag bor på mår bra gör att de saker som jag förändrat inte upplevts som jobbiga utan snarare viktiga och meningsfulla.

Några konkreta saker som jag vill fortsätta jobba med på denna punkt är att:

-  Konsumera mindre, och när jag väl konsumerar välja att handla ännu mer via second hand. För mig hjälper det att ställa mig själv frågan när jag står inför ett köp: Är det här något som jag / vi behöver? Jag brukar också försöka föreställa mig att prylen, kläderna eller vad det nu kan vara som jag står i färd med att köpa redan finns i min ägo. Hur känns det? Ofta är det då mycket lättare för mig att se att prylen inte ger mig den där tillfredsställelsen som jag föreställer mig, utan snarare leder till fler prylar här hemma - vilket innebär ytterligare en pryl som tar tid och energi från mig. När jag ser det framför mig så känns det inte alls är så där lyxigt, som jag till en början trodde och det är lättare att avstå från onödiga köp.

-  Resa mindre, och när vi väl reser välja tåg framför flyg om det är möjligt. Att till exempel besöka mina föräldrar uppe i Luleå går utmärkt att göra med tåg istället för med flyg. På hemmaplan gäller förstås cykel framför bil när jag transporterar mig, vilket funkar utmärkt i en stad som Örebro.

-  Fortsätta att äta mer grönt och mindre mängd kött. När vi väl äter kött vill jag alltid välja ekologiskt och närproducerat. Köttindustrin är en stor miljöbov och det faktum att kött inte heller är bra för hälsan annat än i mindre mängder gör att detta är ett naturligt steg att ta. Om det inte vore för min familj, där alla utom jag högt uppskattar att äta kött emellanåt, så skulle jag förmodligen välja att testa vara vegetarian, men nu är vi fler än jag och då är detta en bra lösning för oss. Under våren kommer jag att publicera våra favoriter på riktigt bra middags-tips för dem som liksom mig vill äta mer grönt och mindre kött men som behöver lite inspiration kring vad man kan laga.

Grönt är skönt. Ekologiskt grönt är ännu skönare! :-)

Ett enkelt sätt att få i sig stora mängder med grönsaker är att göra egna juicer i en mixer eller råsaftcentrifug.

-  Fortsätta att välja ekologisk mat i matvaruaffären. Vi har stadigt ökat vår andel av ekologisk kost de senaste åren och nu uppskattar jag att vi äter mer än 90% ekologiskt. Det känns bra och det vill jag fortsätta med. Att välja mat som inte är besprutad är viktigt både för min familjs hälsa, men kanske framför allt för alla dem som jobbar i produktionen. De ska inte behöva arbeta med alla de starka gifter som de annars tvingas utsättas för. Och så framför allt för planeten förstås. Det är win win för alla parter. Många menar att de inte kan handla ekologiskt för att det är så dyrt, men min upplevelse är att kostnaden inte alls blir större eftersom vi numera äter mer grönt och mindre kött så blir slutsumman inte högre än tidigare då vi åt större andel icke ekologisk mat. Dessutom så har jag upplevt att sedan vi börjat äta mer ren mat och mindre processad mat med tillsatser så behöver vi inte äta alls lika stora portioner som vi gjorde innan. Med en mer närings-tät kost så behöver du inte äta lika mycket och blodsockret håller sig dessutom på en jämnare nivå vilket gör att det blir mindre småätande mellan måltiderna.

Lånad bild.

Jobba vidare mot en mer minimalistisk livsstil. Jag har under de senaste åren förstått den enorma befrielse som det innebär att äga lite. Att leva minimalistiskt. Att rensa i röran, både bland saker, mail, TV-tittande, ja allt. Rensa bort allt sånt som inte skänker mig glädje och som tar tid och energi från mig. Förra året läste jag boken "Konsten att städa" av Marie Kondo, och hon har utvecklat en metod där man går igenom sitt hem och rensar ut sånt som man inte behöver eller använder och bara spara det som verkligen skänker glädje. Det jag rensar ut skänker jag vidare till t ex Erikshjälpen, Stadsmissionen och Bra & Begagnat så att någon som behöver det bättre istället kan få glädje av prylarna. Jag vill under 2017 testa Marie Kondos metod, där man rensar kategori för kategori i hemmet. Först ut blir att att gå igenom är alla mina kläder och bara behålla det som jag tycker om, som glittrar, som Marie säger. Här har jag tidigare skrivit om KonMari-metoden där jag tjuvstartade lite och testade på metoden i barnens klädgarderober.

För mig innebär minimalism ett liv med mindre prylar som istället ger mig tid och energi att göra det som skänker mig högre livskvalitet än vad mycket prylar gör. Här har jag tidigare berättat om vad ett liv med mindre prylar innebär för mig.

Boken Konsten att städa, av Marie Kondo har inspirerat mig mycket och under 2017 är det dags att testa hennes metod, KonMari.


2. Jag vill bli mer närvarande. 

För mig innebär det att jag vill spendera mycket mindre tid vid min telefon. Att slö-kolla Instagram och Facebook stup i kvarten tar alldeles för mycket av min dyrbara tid i anspråk, tid som jag vill lägga på viktigare saker. Att sitta vid en skärm, de må vara min smartphone, datorn eller TV:n gör mig dummare och min hjärna fungerar sämre. Jag blir dessutom mycket mer frånvarande både som mamma och som fru och den tid som tidigare lagts på att slösurfa vill jag istället lägga på det som jag tycker är viktigt, d.v.s relationerna till dem som är viktiga i mitt liv, att laga god mat o.s.v.

Jag har märkt att när jag är trött så tar jag ofta upp telefonen i en förhoppning om att få en stunds avkoppling. Men faktum är att det inte riktigt ger mig det som jag önskar. På kort sikt JA, det kan det ge mig avslappning där jag får "fly in i en annan värld" för en liten stund. Men på lång sikt så gör detta beteende mig snarare mer trött och även lite avtrubbad. Denna avtrubbning pågår inte bara när jag sitter med telefonen i handen utan även en bra stund efter jag lagt ifrån mig telefonen. Detta fenomen ser jag hos många runtomkring, vi har alla blivit lite fördummade sedan smartphones kom in i våra liv. Att ta upp telefonen så fort en liten ledig paus uppstår gör att hjärnan aldrig får vila och vi tappar de där så otroligt viktiga stunderna av att ha tråkigt. Det är i de stunderna som kreativitet föds, så mer tråkig tid till folket!! Min önskan är att istället bli mer närvarande, leva här och nu i det verkliga livet som pågår bortom telefoner, datorer och TV-apparater. Rent konkret så vill jag öka antalet dagar då jag lägger bort telefonen helt från det att barnen kommer hem på vardagarna tills att de somnat på kvällen, samt att telefonen på ligga på en hylla under dagtid på helgerna. När jag gör så mår jag SÅÅÅ mycket bättre. Det innebär att jag får mer tid till bland annat:

- Mer härliga samtal med mina barn och min fru.

- Mer tid att läsa böcker. Jag ÄLSKAR att läsa och gör det i dagsläget alldeles för lite. Under jullovet tog jag upp läsandet igen och det är så härligt att få sitta med en riktigt bra bok. Jag tycker om både att läsa egna böcker, men också att läsa högt för barnen. Nu när barnen är lite äldre (5 och 7 år) så kan vi läsa längre kapitelböcker och det är så mysigt att få läsa med dem varje kväll. Det en gåva som jag vill ge mina barn, att få in läsandet som en naturlig del av det dagliga livet. Forskning visar att om du läser ofta så leder det till massor av fördelar, som t ex ökad kreativitet, minskad stress, bättre sömn, ökad empati, förbättrat minne och ökad intelligens.

- Mer tid att lägga på matlagning och bakning. Jag trivs i köket och att laga bra mat från grunden skänker mig mycket glädje. Jag tror på "slow food", att laga mat som får ta tid. Även att baka surdegsbröd är något som jag uppskattar enormt mycket. Sedan vi övergått till att försöka äta så ren mat som möjligt (med ren mat menar jag riktig mat, d.v.s äkta råvaror som inte är processade och som är utan tillsatser och tillsatt socker) så mår hela familjen så mycket bättre.


Jag ser fram emot 2017 och hoppas kunna utvecklas på båda ovanstående punkter.

När det gäller jobbet så ser jag fram emot många inbokade föreläsningar under året. Att få åka ut och föreläsa, både för privata grupper och på förskolor och i andra offentliga verksamheter är något av det roligaste jag vet. Att få hjälpa till att sprida kunskap om hur man kan leva mer giftminimerat i sin vardag, och ute på landets förskolor, genom att skala bort så mycket som möjligt av produkter som innehåller skadliga kemikalier och istället ersätta dem med säkrare material är något som många är väldigt intresserade av att lära sig mer om. Det är en ära att få vara med och sprida dessa kunskaper.



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

4 kommentarer:

  1. Så otroligt inspirerande att läsa. Har fått mycket inspiration via din blogg och instagramkonto. Framförallt detta om tid och att lägga ifrån sig mobilen, det jobbar jag mycket med.
    Önskar mig också ett mer miljömedvetet år: minska avfall, konsumera mindre och lägga tid på att skapa minnen.
    Tack!
    @upplandskullan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma!

      Vad härligt att höra att jag kan bidra med inspiration :-)

      Jag önskar dig stort lycka till både med mindre tid med telefonen och med dina personliga utmaningar för en mer miljövänligt livsstil detta år. Min förhoppning är att det här blir ett år då många, många fler vaknar upp och börjar ta dessa frågor i beaktande i sin livsstil.

      Trevlig helg! /Sara

      Radera
  2. Intressanta utmaningar:)
    Hoppas 2017 blir ett riktigt bra år
    kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma kära du. Det här året kommer bli ett bra år, det känner jag på mig! :-)
      /Sara

      Radera