December intentions

Det är sista veckan av november och på söndag går vi in i december. Det innebär nya intentioner inför den kommande månaden. Ända sedan september har jag satt "månadens intentioner" och jag gillar verkligen konceptet som innebär att jag blivit ännu mer tydlig med att klargöra för mig själv vad jag behöver, just nu, för att må bra och känna en ökad meningsfullhet med livet.


Mina intentioner för december månad:


1. Börja skriva bullet journal.

Bullet Journal (förkortas BuJo) är en metod för att organisera och planera sitt liv. En Bullet Journal är en tom bok som ersätter din almanacka, anteckningar, dina att-göra-listor och alla andra typer av listor. Den kan även vara din dagbok om du vill det. Allt samlat i en och samma bok med andra ord! Tanken bakom är att man tänker över vad man ska göra (både idag men också på längre sikt). Det är också ett sätt att ge tid till reflektion. Vad lägger jag min tid på - men också tid att fundera över varför man gör det man gör, så att man kan utforma sitt liv på det sätt som man vill ha det. Så att man lever sitt liv på ett meningsfullt sätt så som man vill helt enkelt.

Jag är sen på bollen och vet att många redan är bekant med denna metod, men för mig har det varit en lång process fram till att jag nu äntligen tagit steget att börja. Faktorer som hindrade mig att börja var bland annat att jag inbillade mig att jag behövde förstå hela metoden först innan jag startade. Detta blev bara ett sätt för mig att skjuta det på framtiden och när jag bestämde mig för att bästa sättet att lära sig är genom att faktiskt bara starta och lära mig efter hand, så var det enklare att köra igång. En annan sak som hindrat mig är att jag själv tycker att jag har en förskräcklig handstil, och jag ville kunna skriva "fint" och utforma min BuJo så att den är estetiskt vacker. Men när jag förstod att en BuJo inte behöver vara fin, även om det är det vi matas med genom bilder i sociala medier, så släppte den pressen med. Syftet med metoden är att hjälpa dig att få kontroll över livet, så att du kan fokusera din tid och din energi på det som är verkligt meningsfullt. Lite som KonMari med andra ord. Min tanke är att jag kan utveckla det estetiskt vackra så småningom när jag är mer bekant med metoden.

I takt med att tekniken har läckt in i varenda litet skrymsle i livet och fört med sig otaliga distraktioner så kan denna analoga metod, där du skriver för hand, hjälpa dig att fastställa och fokusera på det som verkligen betyder något. Metoden beskrivs som ett analogt system för den digitala tidsåldern. I början och slutet av varje dag ägnar man några minuter åt reflektion. På morgonen mer för att få hjälp att planera dagen och sätta fokus på hur du vill prioritera din dag, och på kvällen för att sammanfatta och varva ned samt att uppmärksamma dagens små segrar. 

HÄR kan du se en kort video som förklarat metoden väldigt kortfattat. Jag är som sagt helt ny på detta. Jag drog igång den 21 november, d.v.s för endast sex dagar sedan. Jag har läst boken som beskriver metoden, Bullet journal-metoden: Samla dina tankar, organisera ditt liv, forma din framtid, av Ryder Carroll. Den boken bläddrar jag och återkommer till dagligen så här nu i början. Jag kommer att testa på bullet journal i minst två eller tre månader innan jag utvärderar om detta är något för mig, allt enligt rekommendation från författaren.


Min första egna bullet journal (till vänster) och metodboken, av Ryder Carroll (till höger).

2. Suficirklar.


Första gången jag hörde talas om suficirklar var när Madeleine Wilhelmsson intervjuades i Hälsosnack med Lotta och Victoria (avsnitt 134). Jag blev nyfiken, googlade och hittade då en sida som heter Yoga med Helén där det fanns utförliga videos som beskrev hur man gjorde. Jag testade och insåg att det här var rena rama dunderkuren för ryggen. Man sitter i lätt meditationsställning, eller på kanten på en stol, med händerna på knäna och cirkulerar med överkroppen i stora cirklar. Först medsols i några minuter och sedan motsols i några minuter. Man andas in när överkroppen roterar framåt och andas ut när överkroppen roteras bakåt. HÄR är filmen som lärde mig hur jag skulle göra.

Utifrån ett yogiskt perspektiv är övningen grundande och stabiliserande. Den sägs påverka både grundtrygghet och självkänsla.

Under december månad tänkte jag testa att göra suficirklar på kvällen innan jag lägger mig för att sova, då de även stimulerar en god natts sömn. Totalt 6 minuter, tre minuter åt varje håll.

3. Daglig yoga.

Ni som hängt med mig sedan jag startade denna blogg vet att jag sedan 2015 kört en yogautmaning varje år i december. Yoga i 30 dagar. Detta har varit så bra för mig under en månad när min energi går på sparlåga och stressen ofta är högre än vanligt p.g.a allt som ska ordnas under denna månad. Då har yogan hjälpt mig att landa och vara jordad och gett mig det lugn som jag verkligen behöver den här tiden. I år tänkte jag vara med i en yogisk julkalender där man varje dag får en enkel och kort yogaövning. Det är Helén Kåselöv som var den som lärde mig göra suficirklar som skapat denna fantastiska idé. HÄR kan även du anmäla dig till denna julkalender. Varje lucka innehåller en övning som tar c.a 3 minuter. Intentionen för mig att även fortsätta göra några fler yogaövningar när jag ändå rullat ut min yogamatta.

Det här hjärtat sitter på ett träd som jag går förbi så gott som varje dag på mina hundpromenader. Det symboliserar för mig att det jag väljer att fokusera på, det växer. Om jag tittar efter det som är gott hos dem jag möter så blir min inställning en helt annan. Numera ser jag hjärtan överallt!

Har du testat att sätta månads-intentioner? Dela gärna med dig genom att lämna en kommentar till detta inlägg. Tillsammans kan vi peppa och inspirera varandra till att ta nya kliv mot en mer hälsosam och hållbar livsstil där vi ger oss själva det som vi innerst inne vet att vi mår allra bäst av, både på kort sikt men även på lång sikt. Dela gärna med dig i dina sociala kanaler och tagga #månadensintentioner så kan vi hitta varandra och läsa om varandras intentioner månad för månad.

Månadens intentioner kan handla om stort och smått. Om sånt som rent faktiskt går att mäta, men också mjukare värden. Intentioner är snällare än mål. Vi ser det inte som ett misslyckande om vi inte lever upp till våra intentioner en dag eller ens en månad. Istället är det som snälla puffar som vill hjälpa oss att hitta rätt riktning i livet. 

Vill du läsa mina intentioner för septemberoktober och november så hittar du dem HÄRHÄR och HÄR.




___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.


Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar