May Intentions

Ny månad betyder nya intentioner. Vad vill du ha mer av i ditt liv under den kommande månaden? Vad vill du plocka bort som inte tillför dig något gott? Att skriva ned sina intentioner månad för månad är ett fantastiskt verktyg som hjälper mig att leva det liv jag vill leva.

Små, små steg i rätt riktning kan leda dig rätt så att du lever ditt liv äkta och innerligt och så som DU önskar leva. Intentioner kan vara pyttesmå eller riktigt stora. De kan vara väldigt konkreta eller mer abstrakta. Det finns inget rätt eller fel.

För mig ser mina intentioner för maj ut såhär:


Fasta 16 timmar varje dygn (16:8)


HÄR har jag tidigare skrivit om alla enorma fördelar med periodisk fasta, att dagligen fasta. Där kan du läsa om allt du behöver veta om detta. Att låta kroppen få vila från att processa mat som vi annars lätt sätter i oss en stor del av dygnets alla timmar. Fördelarna är enorma och jag har sedan drygt ett år alltid fastat 12 timmar varje dygn. Ibland längre men alltid minst 12 timmar.

Under april har jag försökt att stretcha till att öka på timmarna ytterligare något och har i snitt legat på 15 timmar. Nu är jag redo att testa 16:8 under en månad. Jag kommer dock inte att göra våld på mig om det inte känns bra någon dag eller om det krockar med övriga familjens ätfönster. Jag tror inte att det kommer vara några större problem, men helt klart en utmaning för mig.

Dricka dagens kopp kaffe utan något sött till. 


Jag dricker dagens kopp kaffe på förmiddagen och det blir alltid en s.k fettkaffe / bulletproof coffee / ägglatte. HÄR har jag beskrivit hur jag gör, men kortfattat består den av att jag mixar mitt kaffe med handmixer tillsammans med en stor sked ekologiskt smör, en stor sked ekologisk kallpressad kokosolja, ett rått ägg och två teskedar kollagenpulver.

Jag har dock fått en ovana som jag gärna vill bli av med, nämligen att jag "måste" ha något sött till mitt kaffe. Jag har ett lite komplicerat förhållande till socker, som så många andra. Jag blir lätt "slav" under sockret där det styr mig på så sätt att jag periodvis känner ett stort sockersug. Jag hatar att inte själv kunna ha kontroll och därför utmanar jag mig med jämna mellanrum att helt sluta med socker eller som i detta fall, ta bort det från en situation där jag normalt vanligtvis äter något sött. Samtidigt som sockret är enormt beroendeframkallande njuter jag av att kunna äta nåt sött ibland och är inte redo att ta bort det helt.

När det gäller kaffestunden på förmiddagen vill jag lära om och lära nytt. Jag vill kunna dricka mitt kaffe bara som det är utan att behöva äta något till. Kaffet i sig är enligt mig så oerhört gott att jag inte behöver ha något till. Detta kommer definitivt bli en utmaning för mig, men jag ska bevisa för mig själv att det går!!!

#sittenhalvtimme.


Det var Nina Åkerbrant som startade denna hashtag för en tid sedan. Nina har kontot @YogaHjärtaLivet på Instagram och HÄR är hennes hemsida. Så här skrev Nina när hon startade #sittenhalvtimme:

"Kan du sitta stilla i 30 minuter? Bara existera på din meditationskudde. Ingen musik. Ingen teknik att luta dig mot. Inte räkna sekunder. Inget mantra som du upprepar på insidan. Utan bara ett stilla varande.

Det är det jag gör när jag allra minst vill göra det.

För jag har lärt mig hur viktigt det är. Jag har ödmjukt tvingat mig själv att klara av det. Klara av att sitta med allt det som pågår både på insidan och utsidan. För om jag inte kan sitta med mig själv och allt det som är jag ens i 30 minuter, hur klarar jag ens av mig själv? Någonsin?"


Jag vill starta varje dag med en halvtimmes meditation enligt denna enkla modell. Inga mantran, ingen musik, inte nåt. Bara vara i stillhet rakt upp och ned. 


CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar