Chokladmousse med gelatin (Paleo)

Kollagen och gelatin (som är en form av kollagen) är livsviktigt för oss. Kroppen kan producera eget med den funktionen avtar med åldern. Detta i kombination med att vår moderna kost inte innehåller naturligt kollagen gör att man behöver tillsätta extra kollagen / gelatin i form av pulver eller kosttillskott. Jag använder själv detta kollagen och har nu även köpt hem detta gelatin av samma märke som jag försöker använda i matlagningen så ofta jag bara kan. Kollagen blandar sig lätt i både kall och varm vätska och smakar inget så det passar utmärkt att lägga till en sked av pulvret i t ex kaffe, te, smoothies och i matlagningen, t ex i grytor och soppar.

Gelatin är tillagat kollagen (bildas t ex när du kokar benbuljong) och innehåller därför samma aminosyror och är lika nyttigt som kollagen. Men till skillnad från kollagen löser sig inte pulvret i kallt vatten utan endast i varm vätska. Gelatin gör också vätskan tjockare (vilket kollagen inte gör), så det passar utmärkt i till exempel chokladmousse, gelégodis, pannacotta eller för att ge en tjockare konsistens till såser, soppor och grytor. Jag köpte för en tid sen gelatin och testar därför recept för fullt där jag kan använda mig av detta nyttiga! Idag delar jag med mig av recept på chokladmousse med gelatin. Vill du lära dig mer om kollagen och gelatin så finner du mer fakta längre ned i detta inlägg.

Receptet som jag delar med er idag har jag själv testat mig fram till. Det är Paleo och helt utan vitt socker, istället sötat med lite honung och bananer.


RECEPT CHOKLADMOUSSE MED GELATIN

Blir 5 portioner

1 burk (400 ml / 4 dl) ekologisk kokosgrädde (jag använder denna)
4 matskedar ekologiskt kakao (jag använder detta)
1,5 matskedar gelatinpulver (jag använder detta)
2 mogna ekologiska bananer (ju mer mogna desto sötare blir moussen)
1 matsked ekologisk honung
2 kryddmått oraffinerat havssalt (jag använder detta)
1 tesked ekologiskt vaniljpulver (jag använder detta) - kan uteslutas

Gör så här:

- Värm försiktigt upp kokosgrädden i en kastrull på spisen. Vispa i kakao och gelatinpulver och rör tills allt löst sig. Klicka i honung och fortsätt röra tills även det löst upp sig. Det ska inte koka utan bara ryka, allt för att så mycket av näringen i honungen behålls intakt. Slå av värmen och blanda i salt och eventuellt vaniljpulver. Vaniljpulvret gör moussen mer söt så för de som är van att äta mycket sött så kan vaniljpulver vara bra att ha i, då smaken annars kan upplevas för "icke-söt". Testa dig fram. När du väl uteslutit socker ur din kost så behövs inte vaniljsockret.

- Lägg bananerna i en bunke och häll över över kokosgrädde-blandningen. Mixa med en stavmixer tills allt blivit en slät smet. Häll upp i några fina serveringsglas. Låt svalna till rumstemperatur.

- Ställ sedan i kylskåpet i minst 2 timmar så gelatinet hinner stelna.

- Servera med färska ekologiska bär, t ex hallon. Det går förstås lika bra med frysta bär som fått tina först.

När alla ingredienser mixats ihop häller du upp i serveringsglas. När vätskan svalnat till rumstemperatur ställer du in dem i kylskåpet i minst 2 timmar så att vätskan kan stelna.


Jag äter sedan länge kollagen dagligen, som jag rör ned i mitt kaffe. Jag gör fettkaffe (detta supergoda recept), och där är det enkelt att lägga till en tesked med kollagen. Jag använder Nyttotekets kollagen som innehåller 100% hydrolyserat kollagen från gräsbetande kor och är helt fritt från tillsatser. Eftersom kroppens egen förmåga att tillverka eget kollagen minskar med åldern så är det extra bra att ta detta pulver ju äldre du är. Genom att äta kollagenpulver ger du kroppen möjlighet att återuppbygga, reparera och återställa sig. Kollagen stärker huden, naglar, hår, leder och verkar läkande för våra tarmar. 


Kollagen utgör 30-35% av kroppens protein, vilket gör det till det mest förekommande proteinet i din kropp. Det brukar kallas för "limmet" som håller ihop kroppen på grund av att det finns i många olika sorters vävnader. Det finns i hår, hud, naglar, leder, senor och även i organ som hjärta, lungor och lever. Ursprungligen var benbuljong, hjärta, lever, senor och även hela kräftdjur en del av vår kost och på det sättet fick vi i oss det viktiga kollagenet. De flesta äter inte denna typ av mat längre, åtminstone inte regelbundet varje vecka. Därför får vi inte i oss tillräckligt med kollagen via vår kost och behöver tillföra det på annat sätt. Genom att ta 1-2 matskedar kollagenpulver varje dag så får du i dig en dos som din kropp behöver. Kroppens egen produktion av kollagen sjunker i takt med ålder varför det är extra viktigt att få i sig ju äldre du är. Kollagenpulver blandar sig enkelt i både kall och varm dryck och går därför utmärkt att lägg till i en smoothie, i kaffe, te eller i din matlagning. 

Gelatin är tillagat kollagen (bildas t ex när du kokar benbuljong) och innehåller därför samma aminosyror och är lika nyttigt som kollagen. Men till skillnad från kollagen löser sig inte pulvret i kallt vatten utan endast i varm vätska. Gelatin gör vätskan tjockare, så det passar utmärkt i till exempel chokladmousse, gelégodis, pannacotta eller för att ge en tjockare konsistens till såser, soppor och grytor.

HÄR och HÄR har jag tidigare skrivit om kollagen och gelatin, där jag också delar recept på gelégodis och hur du kokar din egen benbuljong. 

Vill du lära dig ännu mer så rekommenderar jag dig att läsa HÄR där Rebecca Drott på Hälsa som livsstil ger en utförlig guide kring kollagen och gelatin.








___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar