Änglavingar och torrborstning - boosta lymfsystemet

Att få starta dagen med goda vanor som stärker mig både fysiskt och psykiskt, är helt fantastiskt och det sätter verkligen tonen för resten av min dag. Jag har en fast morgonrutin, där jag startar min dag på ett visst sätt som ser lika dan ut dag efter dag. Alltid på vardagarna och ofta också på helgerna. Jag går upp en knapp timme innan övriga familjen och startar dagen med en rad härliga övningar som ger mig en riktigt bra start och som lägger grunden för hur hela dagen sedan blir. Jag ska berätta om fler delar av min morgonrutin lite längre fram, men idag tänkte idag fokusera på två delar. Två saker som jag gör för att stärka mitt lymfsystem. 


Lymfsystemet


Ordet lymfa kommer från latinet och betyder "klart vatten". Lymfsystemet är ett ganska bortglömt system. Det är kroppens största system och fungerar som vårt avloppssystem, som ska bekämpa infektioner och föra bort slaggprodukter från kroppens alla vävnader. Att ha ett lymfsystem som flyter trögt gör att det inte kan göra sitt jobb. Tecken på ett trögt lymfsystem kan vara att du ofta känner dig frusen och kall eller att du är svullen i kroppen. Oftast börjar svullnaden i höger fot eller höger sida av kroppen. Det beror på att höger nyckelbensven endast tar upp 25% av lymfvätskan medan vänster nyckelbensven tar upp 75%. Men det kan också vara så att det är vänster sida som blir hårdast ansatt just för att den ska ta hand om 75% av all lymfvätska. Lymfsystemet består förutom av vätskan av mellan 600-800 lymfknutor / lymfnoder. De är stora som risgryn och har till uppgift att bekämpa virus och bakterier. De ligger placerade på följande ställen i kroppen: armhålorna, på halsen/nacken, i brösten, ljumskarna, slidan och magen.

Du kan ha svårt att gå ned i vikt, eftersom din kropp inte har för mycket fett utan för mycket lymfvätska. Då hjälper det inte att du tränar och rör på dig för att gå ned extra kilon du lagt på dig. Du kanske lätt blir förkyld eller har problem med slem i bihålor och hals. Man kan även få hudproblem som acne eller torr hud. Andra vanliga symtom är oro och stress i kroppen, restless legs, domningar i fingrar och armar, stelhet, huvudvärk samt värk i kroppen. Du kan ha många av dessa symtom eller några få. Eller inga alls. 

Oavsett om du känner igen dig i symtomen så vinner ALLA på att hjälpa sitt lymfsystem att flöda så fritt som möjligt, så att det kan fungera och göra sitt jobb som det ska. Följande två övningar är bra för alla oavsett om du vet med dig att du har ett trögt lymfsystem eller inte. Att förebygga ett trögt lymfsystem är viktigast av allt, så gå inte och invänta symtom innan du boostar ditt lymfsystem, men självklart kommer du märka störst effekt om du redan har ett trögt system. 

Två sätt att få fart på ditt lymfsystem är via änglavingar och torrborstning.

Änglavingar


På en inandning sträcker du upp armarna mot himlen och låter handflatorna mötas. Håll sedan andan ett par sekunder och på utandningen så sänker du ned armarna. 

Låt gärna utandningen bli ännu längre än inandningen. Känn hur du riktigt tömmer lungorna på luft. Uppmärksamma mellanrummet som uppstår innan en ny inandning föds, och du på nytt sträcker upp armarna så att dina handflator kan mötas. Detta är samma rörelse som du som yogar gör när du påbörjar solhälsningen. 

Andas djupt och långsamt. Gör detta fem gånger efter varandra. Avsluta med att rulla axlarna framåt och bakåt några gånger. 

Jag gör änglavingar direkt när jag stigit upp ur sängen på morgonen. Man kan med fördel göra denna övning flera gånger under dagen. Lättast att komma ihåg är om du gör övningarna i samband med något annat som du gör dagligen, t ex före du sätter dig att äta lunch, medan du väntar på att kaffebryggaren ska brygga klart kaffet e.t.c. 


Författaren Karin Björkegren Jones visar hur man gör änglavingar, ur boken Omstart - för en starkare, renare och friskare kropp.



Torrborstning



Detta sägs vara det absolut mest effektiva sättet att få igång lymfsystemet. Genom att torrborsta får du dessutom bort gamla hudrester från huden och jag upplever att hyn får en ordentlig kick och känns så fräsch efteråt och uppiggad på nåt sätt. Som att man väcker huden till liv! Jag känner mig varm och energifylld i hela kroppen efter jag torrborstat mig.

Torrborstning ökar blodcirkulationen men ännu viktigare är att det sätter fart på kroppens eget avloppssystem, lymfsystemet. Visste du att vi har mer lymfvätska i kroppen än vad vi har blod?! Men lymfsystemet har ingen egen pump, som blodet har. Det är av oerhörd vikt att vätskan i lymfsystemet flödar fritt och inte stagnerar då dess uppgift är att transportera bort gifter och slaggprodukter ut ur vår kropp. Genom torrborstningen sätter du fart på lymfvätskan vilket gör att slaggprodukter mycket lättare kan transporteras bort från din kropp och lämnar sedan kroppen via urinen när du kissar. Genom torrborstningen så detoxar du kroppen från skadliga slaggprodukter!

Torrborstning stärker även immunförsvaret och sägs gör din hud mjukare. Från början kan det kännas nästan lite smärtsamt när du börjar borsta, men bara efter några dagar har huden vant sig och torrborstningen är en otroligt skön start på dagen. 


Jag har tidigare berättat om torrborstning HÄR men efter att ha läst boken Omstart - för en starkare, renare och friskare kropp, av Karin Björkegren Jones samt lyssnat på avsnitt 20 av podcasten Kvinnoliv så har jag börjat borsta kroppen i en annan ordning än tidigare för att ytterligare hjälpa lymfsystemet på traven att få en ordentlig skjuts. 


När jag torrborstar mig använder jag en mjuk borste gjord av naturborst och inoljat bokträ (som jag köpt HÄR). Handduken är från Växbo Lin i 100% lin. Bajspallen i trä har jag köpt på loppis. HÄR kan du läsa mer om vad en bajspall är och varför det är en genialisk idé att ha en sån i badrummet.



Så här torrborstar du för att få optimal fart på ditt lymfsystem:


Använd en lagom mjuk borste i naturborst. Jag använder denna som har ett långt skaft som underlättar för att även komma åt och borsta på ryggen.

Borsta alltid när huden är helt torr. Det är en god idé att torrborsta direkt på morgonen, gärna efter att du gjort några änglavingar. Om du duschar på morgonen så ska du borsta innan du duschar så att huden är helt torr. 
Borsta ca 10 tag på varje ställe innan du flyttar borsten vidare, eller så länge som du vill. Känn efter vad som känns bäst för dig. Ibland borstar jag på ett ställe i flera minuter om jag märker att det behövs. Tänk dig att du med borstandet ska hjälpa lymfvätskan att transporteras mot mitten av din kropp (till nyckelbensvenerna som ligger precis ovanför dina nyckelben). Lymfvätskan har som sagt ingen egen pump, som blodet har i och med hjärtat, och det är mycket lättare att få lymfvätskan att rinna mot mitten av din kropp om den får hjälp genom att rinna nedåt istället för uppåt. Börja alltid med vänster sida och avsluta med höger sida.

All borstning ska ske i riktning mot groparna vid nyckelbenen och armhålorna.

När du borstar är det viktigt att inte använda något tryck, utan i princip bara lägga borsten mot huden och borsta. Ett fjäderlätt tryck med andra ord. Inga hårda tag.

- Börja med vänster arm. Håll den ovanför huvudet när du borstar. Borsta mjukt överarm och underarm ned mot armhålan.

- Gör sedan likadant med höger arm.

- Lägg ifrån dig borsten och massera sedan brösten, ett i taget. Håll armen ovanför huvudet och massera med den andra handen i små cirklar. Byt sedan och gör likadant med andra bröstet. I och runt brösten sitter många lymfknutor och massagen får igång cirkulationen kring dessa. Samtidigt blir det ett tillfälle att undersöka dina bröst för att kontrollera att du inte fått några knölar eller knutor. Du kan också torrborsta brösten. Kolla in DENNA video för utförlig beskrivning hur du går tillväga, där du torrborstar i sex steg vilket blir en riktigt djupgående behandling (den enskilt tar mellan 5-15 minuter beroende på hur länge du borstar i varje steg).

- Borsta sedan ryggen. Börja med nacken som du borstar i cirklar och sedan övriga ryggen som du borstar nedåt. Sedan magen som också borstas nedåt. Både rygg och mage kan du borsta uppåt om det känns bättre, men nedåt är det lättare för lymfvätskan att få fart. 

- Lägg benen högt på t ex badkarskanten eller en stol medan du sitter på golvet. Börja med vänster ben från knävecket och upp mot ljumsken, runt hela benet. Sedan från foten och mot knävecket. 

- Sist borstar du höger ben på samma sätt som det vänstra. Först från knävecket och mot ljumsken, och avsluta med höger underben.

- Borsta inte ansiktet. 


Hur vet jag att lymfsystemet flödar fritt?



När lymfsystemet får en skjuts känns det som rysningar på huden när du borstar eller gör dina änglavingar. Huden kan knottras. Det kan behövas några veckor av torrborstning / änglavingar innan du känner detta. Ge inte upp utan fortsätt så kommer du att upptäcka dessa tecken på att lymfsystemet får en ordentlig skjuts. Jag känner det bäst när jag torrborstar och kan känna dessa rysningar långt efter att jag torrborstat kroppen.

Om du har ett väldigt trögt flytande lymfsystem kommer du att märka att du behöver gå och kissa upprepade gånger. Det är nämligen genom urinen som lymfvätskan lämnar kroppen. Har du samlat på dig lymfvätska p.g.a ett stagnerat lymfsystem så blir det många besök till toaletten där kroppen gör sig av med lymfa när du kissar.


Efter torrborstning kan du boosta lymfsystemet ytterligare genom att ta en dusch där du växlar mellan varmt och kallt vatten för att få ännu mer fart på flödet.


Andra sätt att boosta ditt lymfsystem är bland annat:



- Promenera. Genom de pendlande rörelserna med armar och ben då vi går så stimulerar vi lymfsystemets knutor. 

- Medveten andning. Genom djupa långsamma andetag där diafragman får jobba så stimuleras lymfsystemet.

- Drick mycket vatten. Starta gärna dagen med ett stort glas rumstempererat vatten med lite äppelcidervinäger i.

- Duscha växelvis varmt och kallt. Att bada bastu är också väldigt bra för att få fart på systemet.

- Låt din kost bestå av massvis med ekologisk frukt och grönsaker och använd färska örter som en del av din matlagning. 

För några år sedan skrev jag ett inlägg om goda vanor, där jag berättar mer om hur jag motiverar mig att starta goda vanor. HÄR kan du läsa det inlägget.

Nästa vecka kommer ett inlägg där jag delar med mig av alla mina morgonrutiner. Saker jag gör varje morgon för att få den bästa starten på dagen och lägga grunden för en bra dag. So stay tuned!



Källor:

Boken Omstart - för en starkare, renare och friskare kropp, av Karin Björkegren Jones.

Top 15 ways to detox your lymphatic system, av Nabilinho.

Dry Skin Brushing: DIY Self Lymphatic Drainage Massage of the Breast and Upper Extremeties, av Natural Health Resources med Melissa Gallagher

Avsnitt 119 och 120 av podden 4Health med Anna Sparre som gästas av Anders Lönedal.

Avsnitt 19 och 20 av podden Kvinnoliv som gästas av Anders Lönedal och Bebe Gransten.

Avsnitt 12 av podden Hälsohormoner som gästas av Anders Lönedal.


___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar