Så kokar du ditt eget ghee

Jag pratar ofta om vikten av att äta både mycket och ofta av fett. Rätt sorts fett är inte bara bra för oss, det är livsnödvändigt. Det behövs för att både kroppen och hjärnan ska fungera som de ska. Att fett skulle leda till fetma är sedan länge motbevisat - men det är en myt som segt ändå håller sig kvar och som många fortfarande tror på. Under de senaste 30 åren sedan lightprodukterna gjorde sitt inträde i våra livsmedelsbutiker så har istället fetma och övervikt istället ÖKAT. Numera vet man att det istället är allt socker, sötningsmedel och alla andra otaliga tillsatser som vi får i oss i den västerländska kosten som lett till övervikt och sjukdom. Samt det faktum att vi exponeras för hormonstörande ämnen i vår vardag och att vi rör på oss för lite jämfört med vad våra kroppar är konstruerade för.


Vilka fetter är bra för oss och vilka bör vi undvika?

Fett är bra för oss. Men det är skillnad på fett och fett och inte allt fett är bra. Det finns fetter som är direkt skadliga för oss.

FETT SOM ÄR BRA ATT UNDVIKA är de billiga, hög-processade vegetabiliska oljorna inklusive margarin. När vegetabiliska oljor som t.ex. solrosolja, sesamolja och majsolja utsätts för höga temperaturer i stekpanna eller ugn, så genomgår de en komplex serie kemiska reaktioner som resulterar i stora mängder giftiga föreningar, bland annat aldehyd. En annan anledning till att vegetabiliska oljor inte är nyttiga är att de är rika på o6-fettsyror, som leder till en minskning av omega 3-fettsyror i hjärnan, vilka är av avgörande betydelse för hälsan. För mycket omega-6 leder till kronisk låggradig inflammation i kroppen. Undvik margarin som är kemiskt framställt. Jag brukar säga att jag inte ens skulle ta i margarin med tång.

BRA FETT som stärker din hälsa är ekologisk kallpressad kokosolja. Jag har tidigare berättat om den kallpressade kokosoljans fantastiska egenskaper. HÄR kan du läsa det inlägget. Även kallpressad olivolja är riktigt hälsosamt för oss. Det passar dock inte att använda i varm mat då den inte tål höga temperaturer. Den passar istället bättre i en sallad eller i andra kalla eller ljumma måltider. Ekologiskt smör är också väldigt bra fett förutsatt att du tål det. Ännu bättre än smör är ghee.

Vad är ghee

Ghee är också känt som skirat eller klarifierat smör. Det har använts i det indiska köket i tusentals år och är en viktig del inom Ayurveda och Ayurvedisk läkekonst. Ghee är på grund av att det innehåller den otroligt hälsosamma smörsyran ett riktigt bra fett att använda i köket. (Läs mer om smörsyra längre ned). Detta fett tål precis som kokosloljan väldigt höga temperaturer utan att härskna eller bilda giftiga ämnen - vilket gör det till ett perfekt fett att steka, fritera med eller använda i mat som tillsagas i ugnen. Ghee är smör utan vatten och komjölksprotein vilket gör att det kan ätas av de flesta som inte kan äta komjölksprodukter.

Det är superenkelt att göra sitt eget ghee. Det enda du behöver är:

- Ekologiskt smör
- En tjockbottnad kastrull
- En tratt 
- En finmaskig sil/flergångs-kaffefilter eller en nötmjölkspåse. 
- Glasburkar med lock att förvara ditt ghee i. 

Vill du inte laga ditt eget så finns det att köpa färdigt från Kung Markatta. Detta har jag använt i flera år. Men det blir betydligt billigare - och också ÄNNU mycket godare - att göra sitt eget. Ghee har en lite nötig smak. Det består av 100% fett till skillnad mot vanligt obehandlat smör, som normalt har en fetthalt på omkring 82–83 procent. 

Du förvarar ditt ghee i en glasburk med lock i rumstemperatur. Det har en väldigt lång hållbarhet (förutsatt att du använder rena rena redskap när du tar det ur glasburken). Ghee behöver alltså inte förvaras i kylskåpet. Att det håller så länge beror på att enzymerna kokats bort. 

När man kokar smör för att göra det till ghee så kokar man bort dels vatten men också komjölksproteinerna ur smöret. Dessa proteiner består till 80% av ett protein som heter kasein som väldigt många människor är känsliga för eller allergiska emot. Ghee innehåller rikligt med fettlösliga vitaminer och karoten samt många nyttiga fettsyror, främst den hälsosamma smörsyran som ger näring till tarmslemhinnan och bland annat visat sig ha virus- och cancerskyddande egenskaper. Smörsyra har i studier visat sig vara en nyckelspelare för vår hälsa. Den motverkar inflammation i hela kroppen och är speciellt bra för vår tarm där den fungerar som probiotika och boostar vårt immunsystem. Se källor längst ned i detta inlägg.


Vad använder man ghee till?

- Jag använder ghee främst till att steka mat i stekpanna eller i ugn. På grund av att det tål höga temperaturer så är det även ett bra fett att använda när du ska fritera.

- Det är också oerhört gott att använda som smör på till exempel ett glutenfritt bröd (t ex på mina fröknäcke). 

- Det är väldigt gott att tillsätta en klick ghee i ditt kaffe. Mixa kaffet med en klick ghee med en stavmixer så får du ett underbart gott fettkaffe! 

- Det är oerhört gott att använda för att poppa popcorn i kastrull. Popcornen får då en underbart god smörsmak.

- Tillsätt en klick ghee när du gör en smoothie för att få i dig bra fett och en mer mättande smoothie.

Jag har hört att man inte ska använda ghee när man bakar. Varför vet jag faktiskt inte.


Så här enkelt gör du ditt eget ghee:

RECEPT GHEE

Du behöver:

- 2 paket ekologiskt smör a´500 gram

Gör så här:

Använd en tjockbottnad kastrull. Smält smöret långsamt och sjud sedan på svag värme utan lock i 30 - 45 minuter. Det är viktigt att det inte blir för varmt så att smöret bryns, det ska endast småputtra. I början kan du röra om men mot slutet låter du smöret separera sig i pannan. Skumma försiktigt av det vita skum som bildas på ytan under tiden det småkokar. Använd inte lock eftersom vätskan från smöret ska avdunsta. 


Ditt ghee är färdigt när det börjar lukta lite likt kola. 


Låt kastrullen stå och svalna en stund så att det mesta av det vita som du inte lyckats skumma av kan sjunka ned till botten. 


Ta sedan en tratt samt antingen en finmaskig sil, ett flergångs-kaffefilter eller en nötmjölkspåse som du lägger i tratten och ställ tratt och sil över en glasburk. Skopa upp det översta lagret med en soppslev. Försök att inte röra upp det som lagt sig på botten. 


De första timmarna efter att du kokat ditt eget ghee så är det fortfarande flytande. Sedan stelnar det till en mjuk krämig konsistens.

När ditt ghee fått tid att stelna så ser det ut så här och har en mjuk härlig konsistens och doftar ljuvligt.


Läs mer om fett och ghee HÄR (ett helt poddavsnitt om skillnaden mellan margarin och smör - superintressant!), HÄRHÄRHÄRHÄR och HÄR.



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.


Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar