Chiapudding - en god start på dagen

Här kommer recept på en fantastisk frukost som vi gör minst en gång varje vecka hemma hos oss. När jag gör chiapudding vet jag att jag ger mig själv och min familj en riktigt bra start på dagen. Våra kroppar fylls på med näring och sånt som kroppen behöver. Riktigt bra mat helt enkelt fylld med näring och utan socker och tillsatser.

En sak som är väldigt bra är att den går att variera i oändlighet. Bara fantasin sätter gränserna. T ex kan du smaksätta din chiapudding med kanel och lite kardemumma. Eller varför inte kakao för att få en chokladvariant. Jag toppar chiapuddingen med frukt och strösslar ofta över både frysta granatäppelkärnor eller lingon och lite kokosflingor och avslutar med att pudra över lite äkta kanel. Jag tänker ofta att ju fler färger jag tillför desto bättre och mer spridd blir näringen. Tänk regnbågens alla färger.

Det är också fantastiskt gott att ta en rejäl klick med ett nötsmör. Jag brukar använda ekologiskt mandelsmör, men jordnötssmör eller cashewnötsmör går precis lika bra. Testa dig fram till vad just du gillar allra bäst. Servera gärna i vinglas för extra festlig känsla.

Chiapuddingen blandar du till kvällen innan du ska äta den och förvarar i kylskåp. Det gör det så enkelt sen att bara ta fram på morgonen. Om du glömt (vilket händer mig ibland) så funkar det också att blanda puddingen en timme innan den ska ätas.


RECEPT CHIAPUDDING       
                           
Räcker till 4 personer och ofta blir lite över till dagen efter.

4 1/2 deciliter ekologisk havremjölk
6 matskedar ekologiska chiafrön
Förslag på smaksättning: 1 kryddmått vardera av ekoloigisk kanel, kardemumma, nejlika och ingefära
2 deciliter frysta bär, t ex hallon, jordgubbar, sommarbär eller mango (valfritt)

Blanda chiafröna med havremjölken och rör med en sked tills de börjar absorbera vätskan och svälla lite. Vill du smaksätta med kryddor så gör det nu. Vill du ha bär i så blanda i ca 2 dl av några bär du gillar och rör om. Låt stå över natten eller minst en timme. Rör sedan om allt innan servering.

Topping:

T ex ekologisk skivad banan, kiwi och bitar av apelsin
Jag lägger ofta till något rött, t ex frysta ekologiska granatäppelkärnor eller lingon

Avsluta med att pudra över lite äkta kanel och strössla lite kokosflingor

Ytterligare ett alternativ är att koka en snabb sylt på morgonen och toppa med den ovanpå chiapuddingen. Då kan du utesluta bären i själva chiapuddingen. Med en klick nötsmör blir detta gudoligt gott!


RECEPT EGEN VARM SYLT

Ett paket (225-250 gram) ekologiska bär
1 dl vatten
3 msk ekologiska chiafrön
3 dadlar

Låt koka upp och dra av från plattan. Vänta en stund tills chiafröna vuxit och sugit upp vätska. Mosa dadlarna med en gaffel om de inte redan fallit sönder. Om sylten känns för rinnig så tillsätt lite mer chiafrön. Förvara den sylt som blir över i kylskåpet och ät upp inom de närmaste dagarna.





___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar