100 timmar meditation

Igår morse nådde jag 6000 minuter, d.v.s 100 timmars meditation med appen Headspace. Det var i maj 2018 som jag startade min resa med daglig meditation, ganska precis ett och ett halvt år sedan. HÄR kan du läsa mer om det. Då var Headspace helt perfekt för att komma igång. Den är enkel och passar alla oavsett om man mediterat innan eller inte. De har många olika kurser man kan göra med meditation för olika livssituationer eller sånt som man vill jobba med, så som stress, ångest och oro o.s.v. Man väljer enkelt längd på varje meditation, mellan 3 och 20 minuter. Jag har senaste året mediterat i 10 minuter varje morgon. Appen håller koll på hur många minuter du mediterat totalt sedan du börjat och det finns även en räknare som uppmuntrar dig att hålla igång varje dag, annars börjar räknaren om på ett om det blir mer än 24 timmar mellan meditationerna.


Headspace var en väldigt bra att för att komma igång med daglig meditation tycker jag. Jag har den att tacka för att jag hållit i min dagliga rutin att meditera. Det senaste halvåret har jag mediterat till "Everyday Headspace" som är en egen modul i appen. Jag har startat varje dag med 10 minuters meditation. Headspace kostar pengar, men man kan testa den gratis för att se hur den fungerar och prova på. Det ligger en grundkurs som de kallar för Basics meditation i 10 dagar som man kan testa utan att köpa appen. Jag har för mig att jag sedan betalade c.a 600 kronor för ett år när jag bestämde mig för att använda Headspace och köpte ett års medlemskap. Ett tips om du är nyfiken att börja är att inte nappa på första erbjudandet utan vänta några dagar så ger de flera olika typer av rabatter. En stor nackdel som jag inte gillade var att efter ett år så drar de pengar för ytterligare ett år utan att fråga dig först, då det säkert finns någon liten klausul när man signar upp att medlemskapet ligger löpande. Så i maj i år drogs närmare 1000 kronor från mitt konto, vilket kändes lite surt då jag hade planer på att sluta med Headspace inom kort. Så håll koll, skriv ned det datum då du tecknar medlemskap och se till att säga upp några dagar tidigare året därpå om du inte vill riskera att åka på ett ytterligare år (om du inte vill det förstås). Observera att jag inte är sponsrad av Headspace.




Sedan 15 januari i år har jag kvällstid mediterat till Kirtan Kriya som är en meditation inom kundaliniyogan. Eftersom jag redan hade rutinen att starta dagen med Headspace så ville jag fortsätta med det och då blev det naturligt för mig att Kirtan Kriya gjordes som en del av min kvällsrutin. Jag mediterar då i samband med att barnen lägger sig. Det innebär att jag mediterat nånstans mellan 4800 - 5100 minuter med Kirtan Kriya utöver de 6000 minuter jag mediterat med Headspace. Jag har ju ingen app som räknar ihop och även om intentionen är att meditera varje kväll så händer det ibland att jag inte har möjlighet. Jag ser dock till att jag varje dag mediterar åtminstone en gång, antingen på morgonen eller kvällen.

Meditation är egentligen inte något som ska räknas och summeras i timmar och minuter. Vi har nog med prestationsinriktade aktiviteter i vårt liv. Det kan vara lätt att tappa bort fokus på varför man gör det. Men för mig blev det ändå en personlig sporre då jag startade med meditation att se att de minuter jag lägger varje dag blir till mer och mer erfarenhet av meditation. Det gav mig en knuff att vilja fortsätta, även om huvudfokus ligger på helt andra saker. Att beskriva meditation är väldigt, väldigt svårt. Meditation ligger ju bortom orden så att använda ord för att beskriva det blir sällan bra. Är du nyfiken och vill testa men ändå vill veta lite mer så har jag tre podd-avsnitt som jag verkligen kan rekommendera dit att lyssna till. Jag har lyssnat på dessa avsnitt otaliga gånger. Det är kloka Viveka Pasquier från Stockholm Kundaliniyogacenter som berättar om meditation och kundaliniyoga. Dessa avsnitt innehåller så mycket och man kan lyssna många, många gånger och ändå upptäcka nya aspekter varje gång. HÄR, HÄR och HÄR kan du lyssna till dessa avsnitt. (Avsnitt 87 samt 156 av podden Yogiskt samt avsnitt 21 av podden Hälsosnack med Lotta och Victoria).

Vill du lära dig mer om vad Kirtan Kriya är och hur man gör denna meditation så kan du läsa mer där jag berättar om det HÄR. Jag upplever att kundaliniyogans meditationer är oerhört kraftfulla och det finns en uppsjö av olika varianter att testa.

Nu är det dags för mig att gå vidare på min meditations-resa och jag säger farväl till Headspace. Tack för att du ledde mig in på meditationens väg. Nu är jag redo att ta nästa steg och gå vidare på min resa med daglig meditation med hjälp av vad kundaliniyogan har att erbjuda. Sedan 1 november mediterar jag till Meditation for a calm heart på morgonen. (Har kört dubbelt med Headspace också för att nå mitt mål). HÄR kan du läsa mer om den meditationen.





___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar