Meditationsutmaning

Under november månad har jag hängt på en meditationsutmaning som startades av Kristin Scherdin som skriver bloggen Hälsotugg. De som deltog i utmaningen skulle meditera minst 5 minuter varje dag under hela november månad.



Det svåraste med att meditera är att göra ingenting. Det låter så enkelt, men är bland det svåraste vi kan göra. Ju mer stressad och uppe i varv du är desto svårare blir det att bara sitta och göra absolut ingenting. Inte prestera. Inte agera. Bara sitta och acceptera och låta din uppmärksamhet vila på här och nu. Jag tror att ju mer stressad vi är desto mer behöver vi den här motvikten. Att meditera. Att göra ingenting. Att bara vara. Utan att bedöma, eller döma. Med en vänlig och accepterande inställning till oss själva.

Jag har under några terminer gått hos Lars Zika i Örebro på zenmeditation. Jag kan varmt rekommendera dig som är nyfiken på meditation och som bor i Örebro att testa på en av Lars zenkvällar. Kontakta honom så kan han berätta mer. Observera att jag inte är sponsrad utan bara tipsar om det jag tycker är bra.

Det finns många olika sätt att meditera och denna utmaning testade jag på guidad meditation för första gången. Jag har använt mig av Mindfulness Appen och gjorde antingen 5 eller 15 minuters guidad meditation. Kristin har under månaden delat med sig av många tips och tankar kring meditation och visade bland annat hur man kan utföra s.k mantrameditation och använda sig av ett meditationshalsband.

Jag tänkte inte gå in på hur de olika formerna av meditation går till utan mer konstatera att det finns mycket forskning som visar att regelbunden, daglig meditation har väldigt många hälsofördelar, så som att det reducerar stress, ökar vår koncentrationsförmåga och gör oss mindre stresskänsliga. Den största effekten som denna utmaning hade för mig var att min sömn förbättrades markant redan efter bara några dagars meditation. Jag hade haft en lång period innan utmaningen startade då jag ofta vaknade runt 04 eller 05 på morgonen och hade svårt att somna om. Efter bara några dagars meditation upplevde jag att jag fick en betydligt bättre sömn och jag slutade att vakna upp tidigt som jag gjort innan. Jag kände mig också mer utvilad på morgnarna. En annan positiv effekt av meditationen är att jag hade lättare att behålla lugnet i situationer som annars kan stressa mig. Livet kändes lite enklare att hantera helt enkelt. Jag upplevde också att jag lättare kunde uppmärksamma detaljer i min omgivning, och detta är något som jag märkt även tidigare när jag lever i perioder där jag är mer medvetet närvarande. Ju fler tillfällen då jag lyckas vara mindful desto mer sprider sig denna känsla även till övriga livet.

Jag är glad att jag hängde på denna utmaning och jag ska försöka behålla denna goda vana. Mer om goda vanor har jag skrivit om här. Precis som med mina sockerstopp och kaffestopp i 30 dagar så är jag övertygad att även om det bara innebär att jag gör något i 30 dagar så ger jag mig själv en enorm investering i min egen hälsa under den månad som jag håller på. Om jag inte klarar att behålla en god vana efter att utmaningen är slut så har jag ändå gett mig själv en riktigt fin gåva under 30 dagar. Jag investerar min tid och energi på något som jag vet har stora hälsofördelar. Utmaningarna ger mig också insikten om att jag faktiskt kan klarar av dem, och det betyder att jag kan göra om dem om och om igen även fortsättningsvis.

Att sitta på meditationskudden är inte alltid bekvämt eller enkelt, även om jag upplever att det oftast är det. Ibland är motståndet hårt. Ofta är motståndet starkast innan jag sätter mig och försvinner när jag väl börjar meditera. Då brukar jag få en härlig känsla. Jag prioriterar mig själv och tar mig tid för att möta mig själv. Att meditera har gjort att jag lärt känna mig själv mycket bättre.


Jag avslutar med några vackra bilder som jag tog under november månad. För första gången på många, många år så har jag njutit av denna månad. Visst, mörkret ÄR inte alltid kul och jag är definitivt tröttare i november än jag är de flesta av årets andra månader. Trots det har jag aldrig haft så mycket energi som jag haft i november detta år.

Jag har lättare till tårar, jag känner mig mer sårbar och min hud känns tunnare. Jag har lättare att suga åt mig av sånt som är jobbigt eller svårt. Men skillnaden i år är att jag fullt har accepterat att det är så här det är. Det är okej, och jag är okej. Jag vet att det går över, jag kommer inte alltid att må som jag gör denna årstid.

Nu är tiden då mina dagliga raska promenader är som allra viktigast för mig. Både själva promenaderna i sig med frisk luft och vardagsmotion, men lika mycket och kanske ännu mer att jag får tanka dagsljus nu när dagarna bara blir kortare och kortare. Det är så viktigt för mig och mitt välmående.

Det gör mig inget att jag har lättare till tårar i november. Att sorg och smärta lättare får en plats i mitt inre. Detta är en del av den jag är och hur konstigt det än låter så skulle jag inte vilja byta bort detta. Att vara skör är det som gjort mig så stark. Att vara sårbar är min superkraft.


I början av november fanns fortfarande många vackra färgsprakande löv kvar på vissa träd och buskar.

I november har vi haft dagar med frost. Vacker frost som gör hela naturen nästan magisk med sin skönhet. 

En vacker pytteliten ros som jag fick av vår 5-åring. Hon hittade den på gatan och gav den till mig. Vilken lycka med dessa små kärleksgåvor från barnen. 

Frost och sol. Så vackert tillsammans.

Ser du skönheten i naturen? Ju mer medvetet närvarande jag är desto mer skönhet ser jag runtomkring mig. Jag ser detaljer som annars helt går mig förbi när jag är stressad. 



Nu önskar jag er alla en riktigt fin vecka.





Källor:

Sunt Arbetsliv: Så utvecklar du hjärnan med meditation.
Illustrerad vetenskap: Meditation kan förändra din hjärna.
Forskning & Framsteg: Meditation dämpar bruset.
Läkartidningen: Effekt av mindfulness studerad.


___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.



Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Detta ska kanske jag också testa:) Jag tror det är extra viktigt för många så här inför jul när det ofta är stressigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, denna tid är det mer behövligt än någonsin då så många upplever stress inför julhelgerna. Med vänliga hälsningar /Sara

      Radera