30 dagar utan vitt socker och kaffe

Har du testat att utesluta vitt socker ur din kost under en period? Socker har så enormt många hälsonackdelar och kan leda till allt från trötthet och orkeslöshet till att det faktiskt är det som är bränsle för cancerceller att växa till sig. Ett högt intag av socker påverkar även din hormonbalans i kroppen. Många barn idag har fettlever på grund av vår västerländska kost som innehåller så mycket socker. Detta var ett tillstånd som tidigare bara drabbade svårt alkoholiserade personer. För att inte tala om all den näringsbrist vi får då livsmedel med socker ofta är väldigt näringsfattiga. Jag ser det som en enorm hälsoinvestering att därför ibland utesluta socker helt ur min kost under en period på 30 dagar. Jag är inte beredd att gå så långt att jag utesluter socker helt för all framtid, men tänker att dessa detox-perioder ändå har en otroligt positiv inverkan på min hälsa. Jag ser det som en stor hälsoinvestering.

Socker-detox i 30 dagar.

Att testa att utesluta något som du känner har tagit lite för mycket kontroll över dig är sunt av många anledningar. Jag kan t ex på hösten få ett ökat sötsug på grund av min känslighet för det minskade dagsljuset (här kan du läsa om mina tidigare höstdepressioner) och då är det lätt att trösta sig genom att äta sötsaker, att känsloäta. Det leder tyvärr inte till något annat än ett ännu högre psykiskt lidande för min del och det blir en ond spiral som tyvärr inte för något gott med sig förutom då kanske en kort stunds direkt njutning precis när jag äter det söta. Jag vill själv ha kontrollen över mitt liv och av den anledningen så gör jag gärna en socker-detox i perioder där jag känner att jag är mer beroende av socker för att avprogrammera och återfå kontrollen över mitt liv och mitt beteende.

Kaffe-detox i 30 dagar.

Nyligen har jag avslutat en period av 30 dagar med sockerstopp. Det blev den tredje gången för i år (och även tredje gången någonsin då jag gjorde min allra första socker-detox i början av detta år). Denna gång lade jag även till att utesluta kaffe i 30 dagar. Liksom socker så kan kaffe ge många hälsonackdelar, särskilt om det blir i för stora mängder. Jag har märkt att jag mår bäst av att dricka max en kopp + en påtår per dag och då på förmiddagen. Dricker jag mer än så blir jag trött, och måste använda kaffe för att bli pigg och få energi. Dricker jag senare än efter lunch så påverkas även min sömn negativt även vid små mängder kaffe. Jag märker också andra negativa effekter så som mer besvär av PMS, ömma bröst och en allmänt lägre energinivå då jag dricker kaffe i större mängder. Jag hade "turen" att få en förkylning precis när jag skulle starta mitt kaffestopp, och som de flesta vet så är man inte så sugen på kaffe när man har feber. Så de avgiftningssymtom som jag hade förväntat mig uteblev därför. Annars är ett tips att försöka minska ned sin konsumtion av kaffe en period innan man slutar helt. Om du vanligtvis dricker 3 koppar om dagen kan du minska ned till hälften en till två veckor innan du ska starta, och sedan till en kopp om dagen några dagar innan du slutar helt. Det ska göra det lättare och ge färre abstinensbesvär har jag hört.

Första gången jag testade sockerstopp så körde jag en riktig hardcore-variant där jag uteslöt ALLT socker, även naturlig sötning så som bananer, dadlar, torkade frukter som russin, aprikoser och liknande samt kokossocker, honung och annat som är sött men som inte innehåller just vitt socker. Då uteslöt jag även all frukt eftersom även den innehåller socker i form av fruktos (även om mängden är så liten att det egentligen inte anses skadligt). Under denna hardcore-variant var det inte möjligt att gå ut och äta på restaurang till exempel, då det är alltför vanligt att det finns någon form av socker eller sötningsmedel i den mesta maten. De sista två omgångarna har jag därför kört en lite lättare variant där jag uteslutit allt uppenbart socker men har fortsatt att äta frukt och även gå ut på restaurang. Jag väljer alltid det mest hälsosamma alternativen när jag är ute och äter men även där kan det ibland dölja sig socker i någon sås eller liknande. Anledningen till att jag utesluter även naturlig sötning så som honung och dadlar är för att dessa triggar mitt sötsug och det är ju det jag vill komma ifrån.

Jag kan verkligen varmt rekommendera er att testa att utesluta socker ur er kost under en period. Det är stärkande och jag mår själv otroligt bra under dessa perioder. Det är dessutom en rejäl kick för självkänslan att klara av något som inte är så lätt. Första gången jag testade att utesluta socker visste jag inte om jag skulle klara 30 dagar så där lovade jag mig själv att utesluta en vecka i taget. När jag klarat en vecka vågade jag lova en vecka till, tills jag uppnått 30 dagar. Jag ska inte sticka under stol med att det är en rejäl utmaning. Särskilt den första veckan utan socker är sötsuget enormt och jag har klarat det tack vare att jag tar en dag i taget, ibland så kort som en förmiddag eller eftermiddag / kväll i taget där jag lovar mig att inte äta socker. För mig har det hjälpt att berätta för andra för då kan jag inte fuska utan måste stå till svars t ex för mina drygt 5000 följare på Instagram om jag avbryter sockerstoppet och tar något sött. Det vill jag inte så gärna. Men viktigast för mig har varit att ha en nära vän som jag anförtror mig åt och vi har även gjort sockerstopp tillsammans och det är ännu bättre, för då kan man peppa och uppmuntra varandra genom att skicka ett sms när sötsuget är som värst, eller skryta genom att räkna hur många dagar man klarat hittills o.s.v.

Ett tips när sötsuget faller på är att i övrigt äta mycket fett i din kost. Det håller ditt blodsocker mer stabilt och du får inte samma sug efter sött. Kokosolja är ett utmärkt alternativ (här har jag skrivit mer om kokosoljans alla fördelar). Jag har ofta tagit en näve nötter när sötsuget varit starkt och som ersättning när jag annars skulle ha ätit sött, t ex när övriga i familjen äter en efterrätt. Ekologiska sötmandlar och cashewnötter är jättebra substitut när sötsuget faller på tycker jag och det dämpar mitt sötsug.

Att överhuvudtaget avstå sånt som lätt kan överkonsumeras, så som socker och kaffe, men även annat som t ex användning av mobilen, datorn och TV:n är något som jag rekommenderar er att testa. Även mat rent generellt är något som många idag lätt överkonsumerar i perioder. Det är inte ovanligt att vi äter för att trösta oss själva, att vi använder maten för att försöka påverka våra känslor snarare än för att få i oss näring och minska på faktisk fysisk hunger. Att avstå kan ge en mental klarhet och kan vara en stor hjälp för att komma tillbaka i balans. Det är dessutom en rejäl kick för självkänslan att klara av att avstå något under en period. Jag är alltid väldigt stolt över mig själv när jag klarat en period utan socker, eller som nu även kaffet.

Hur många idag har inte ett osunt förhållande till sina mobiltelefoner (mig själv inkluderat). Sedan ungefär ett år tillbaka lägger jag ofta mobilen på hyllan under helgerna för att "avgifta" mig och få tillbaka en sundare relation till hur jag använder telefonen. Men detsamma gäller en osund användning av tv, datorn, alkohol eller mat rent generellt. Genom att detoxa från dessa så kan du få en riktigt hälsosam boost genom att avgifta dig ifrån något under en längre eller kortare period. Jag fastar sedan en tid tillbaka en dag i veckan. Då äter jag inget från kl 18 på kvällen till kl 18 ett dygn senare. Sedan jag började med detta har jag fått ett mycket mer hälsosamt förhållande till mat och jag använder inte mat för att reglera mina känslor i samma utstärckning som jag kunde göra tidigare. Det får jag berätta mer om i ett kommande inlägg, men principen är detsamma som vid ett sockerstopp, kaffestopp eller tv-fri period. Våga utmana dig själv.

Boktips: Boken Lev Enklare - idéer för en hållbar livsstil, av Gisela Linde.

Just nu läser jag boken Lev enklare - idéer för en hållbar livsstil, av Giséla Linde som jag lånat på biblioteket. Den är riktigt bra. Den beskriver den förändring som jag själv genomgått de senaste åren. Där prylarna hemma minskat enormt i antal. Men även inboxen i min mail rensats från all reklam och spam. Där tid med familjen prioriterats framför nya saker, shopping och många resor. Min livskvalitet är så mycket högre idag. I denna bok har författaren försökt sammanfatta olika sätt som man kan leva mer hållbart. Både hållbart för sitt eget liv men likväl miljömässigt hållbart. Hur prioriterar du din tid? Vad prioriterar du att lägga dina dina pengar på? Genom att leva enklare så har mycket fallit på plats i mitt liv och jag känner mig mer harmonisk, mer sann mot mig själv och min omgivning, och mindre stressad idag än för några år sedan. Boken är en sann inspirationskälla och av sån bra kvalitet att jag faktiskt funderar på att köpa den. Det är en bok som jag vill läsa många gånger och kunna göra understrykningar och anteckningar i. Tyvärr så är den slutsåld men går att beställa som print on demand och då får man inte denna fina framsida tyvärr. 




Källor:

- Boken "Det sötaste vi har- Om socker och växande kroppar" av Ann Fernholm.
- Forskning & Framsteg: Ät frukt men undvik fruktsocker.
- SVT: Socker ökar risk för psykisk ohälsa.
- Alpha Plus: Ny studie visar att intag av fruktos ändrar hundratals gener i hjärnan men Omega 3 återställer dem.
- Food Pharmacy: Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm: Socker ett större hot mot din hälsa än vad du tror.
- Podcasten Hälsosnack med Lotta och Victoria, avsnitt 74: Martina Johansson - Life begins after coffee.
- Martina Johansson: Spiken i kistan för kaffe?



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar