Fläskpannkaka - konsten att göra mindre hälsosam mat mer hälsosam

Något som är väldigt viktigt för mig är att sträva efter att äta en kost bestående av mycket näring och bra fetter, gjord på rena ekologiska råvaror med minimalt med tillsatser och tillsatt socker. Det är något som jag haft som målsättning de senaste åren och det är en resa som aldrig tar slut. Jag strävar efter att äta på detta sätt, men i realiteten kan jag naturligtvis omöjligt leva på detta sätt hela tiden, alla dygnets timmar samt alla dagar året om. Dels har övriga familjemedlemmar synpunkter på vad de önskar äta och ibland är vi på resande fot och då är det ofta mycket svårare att kosten blir optimal. Ibland är vi bortbjudna och jag skulle aldrig kräva av någon som är så vänlig att de bjuder oss på mat att de ska anpassa sig efter mina önskemål. Andra gånger äter vi ute på restaurang och då är det inte alltid lätt att hitta bra alternativ, särskilt om man är på resande fot och inte känner till stadens utbud av bättre restauranger som uppfyller mina kriterier för vad bra kost är. Och jag tänker att det måste få vara okej att det får bli så. Så länge det är undantag och inte stående inslag i vardagen så är det okej för mig att det blir en hämtpizza ibland, eller att barnen önskar gå och äta på Max några gånger per år trots att de inte serverar mat som jag anser är bra eller ens okej. Vi är en familj och då kan jag inte köra över de andra utan måste givetvis ta hänsyn till deras önskemål och tankar kring maten.

Fläskpannkaka på mitt sätt, på second hand-fyndat vackert fat med guldkant.

En maträtt som inte är min favorit men som barnen älskar är fläskpannkaka gjord i långpanna. Barnen älskar det och frågar i perioder efter denna pannkaka. Mitt tips är att försöka göra det man kan för att påverka så även en måltid som inte är särskilt bra ur hälsosynpunkt blir lite mer hälsosam. Det finns alltid val du kan göra bättre. T ex att välja ekologiska råvaror (om du inte brukar det) eller välja hälsosammare varianter.

Pannkaka innehåller normalt både stora mängder vitt mjöl samt komjölk, två produkter som visat sig kunna bidra till ökad inflammation i kroppen. Vi har dessutom en dotter som är känslig för gluten så vitt vetemjöl är inte ett alternativ för oss. Jag tänkte idag dela mitt recept på hur jag gör barnens fläskpannkaka, där jag med små knep lyckats göra den ganska mycket mer hälsosam utan att för den skull tumma på vad barnen önskar sig.

Jag använder t ex stenmalet ekologiskt fullkornsmjöl från Warbro Kvarn (antingen virvelmjöl, Enkorn eller Emmer). Dessa mjöler köper jag i 4 kg-säckar på Ekobutiken i Örebro. Kolla annars hemsidan för återförsäljare nära dig, eller försök hitta andra kvarnar som har stenmalda ekologiska fullkornsmjöl. Warbro Kvarns mjölsorter räknas som kulturspannmål och har högre näringvärde och både protein- och mineralinnehållet är högre, samt innehållet av antioxidanter. Mjölken jag använder i pannkakorna är ohomogeniserad, vilket betyder att fettmolekylerna inte är sönderslagna vilket de är i "vanlig" komjölk. Detta gör att den är lättare för kroppen att ta till sig då den inte är lika sönderprocessad som vanlig mjölk är. Jag själv får ont i magen av att dricka vanlig mjölk men ohomogenierad lantmjölk fungerar. Jag dricker dock vanligtvis endast små mängder mjölk, så som i kaffet. Vill man ta det ytterligare ett steg kan man testa att byta ut lantmjölken mot t ex ekologisk havremjölk. Jag har sedan flera år ersatt vanligt bordssalt med oraffinerat havssalt (här kan du läsa om varför det är ett bättre val). Barnen vill ha lingonsylt till och jag har hittat rårörda lingon som endast innehåller lingon och socker, inga tillsatser och ingen citronsyra som annars är vanligt i köpesylt. Här kan man även göra sina egna rårörda lingon genom att blanda lingon med lite socker. Det är socker, visst, men ändå ett steg i rätt riktning. Jag har försökt att endast använda lingon men det blev för surt för barnen. Jag brukar även steka äpplen till och gärna nu på hösten när vi får mycket äpplen från grannar är det ett utmärkt sätt att ta tillvara på dessa. Till mig själv river jag ingefära fint och strör över min pannkaka (barnen tycker än så länge att det är lite för starkt).

Jag fick tipset från en av er läsare att det går utmärkt att även blanda i ca 1 dl vita eller ljusa bönor, t ex blandande vita bönor, cannelinibönor eller kikärtor. De "göms" lätt i smeten så att även barn som annars inte gillar bönor äter med god aptit. Jag testade och det funkade utmärkt.

Guldkant på vardagen för barnen kan vara att få äta favoriträtten fläskpannkaka. Guldkanten för mig är att få äta min pannkaka på dessa vackra secondhand-fyndade vackra fat (som dessutom har guldkant).

Här kommer mitt recept på lite mer hälsosam fläskpannkaka:


RECEPT SARAS FLÄSKPANNKAKA

3 dl stenmalet fullkornsmjöl (jag använder 2 dl Enkorn och 1 dl Emmer, alternativt 3 dl Virvelmjöl)
6 dl ekologisk ohomogeniserad ekologisk lantmjölk (jag använder denna)
4 stycken ekologiska ägg
1/2 tsk oraffinerat havssalt (jag använder detta)
1 - 2 dl ekologiska vita / ljusa bönor (t ex blandade vita bönor, kikärtor eller cannelinibönor)
1 paket ekologiskt bacon

Tillbehör:
Rårörda ekologiska lingon
3-4 ekologiska äpplen, stekta i smör i små bitar. Krydda med ekologisk malen äkta kanel
ca 2 cm ekologisk ingefära, riven på finaste riven.

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl och salt. Vispa i hälften av mjölken. Tillsätt äggen och resten av mjölken. Skölj bönorna och mixa dem med en handmixer tillsammans med lite av smeten tilld den är helt slät. Häll sedan i med resten av smeten.

Stek bacon knaprigt och låt droppa av på lite hushållspapper. Klipp i små bitar.

Smöra en långpanna. Lägg ut baconet. Häll på smeten och grädda i mitten av ugnen i 20 - 25 minuter.

Servera med stekta äpplen med kanel, rårörda lingon och lite riven ingefära.

Bon Appétit!

Dessa ekologiska rårörda lingon innehåller inte några tillsatser. Jag köpte denna burk på Coop.


På grund av hög sockermängd så har jag lite koll på hur mycket sylt barnen lassar på sina pannkakor så det inte blir så mycket.


Blir det pannkakor över så sparar vi dem och barnen äter dem kalla dagen efter som mellanmål.

Nu önskar jag er alla mina läsare en fin fortsättning på veckan. Vi ses snart igen.




___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar