Balans och fokus

Detta är ett samarbete med Act by Heart.


Jag har fått förmånen att testa den webbaserade kursen "Balans & Fokus" hos Act by Heart. Jag är själv utbildad kognitiv beteendeterapeut, s.k KBT-terapeut och har så länge jag kan minnas strävat efter att leva mer här och nu. Det är en ädel konst som inte alltid är helt enkel. Jag liksom de flesta andra har ofta huvudet fullt med allt som man planerar inför den närmsta framtiden, och tankar kring det förgångna. Att blicka framåt eller tänka på minnen från tidigare tillhör livet. Men om för mycket av vår tid handlar om detta så missar vi det som faktiskt är vårt liv, d.v.s det som händer precis här och nu. Genom att träna yoga under många, många år så har jag hittat ett kraftfullt verktyg att landa i här och nu, mycket tack vare hjälp av min egen andning. Nu fungerar även min andning som ett ankare som jag ofta går tillbaka till när jag är stressad eller när jag känner att jag behöver landa i nuet. Med djupa andetag långt med i magen har jag hittat en metod som hjälper mig. Men när jag fick frågan om jag ville testa kursen hos Act by Heart så tvekade jag inte många sekunder. Att hitta fler nycklar för att leva här och nu känns som en enorm tillgång, och om jag kunde skaffa mig fler effektiva sätt att bli mer medvetet närvarande så är det guld värt för mig. För visst är det så, att det är de där stunderna när vi är helt och fullt i nuet, hundra procent medvetet närvarande i det som händer dig precis just nu, som vi känner oss som som mest levande? För mig spelar det faktiskt mindre roll om det är njutningsbara eller smärtsamma upplevelser. Jag vill leva mitt liv så som det är och tillåta både glädje och sorg, både lycka och smärta. För sånt är livet och jag vill släppa in allt det som är mitt liv för att känna mig äkta och levande. Att acceptera även det svåra i livet har varit en enorm styrka i mitt eget personliga liv.

Kursen bygger på fyra block, med totalt 33 övningar. Jag rekommenderar att man bokar in tid för dessa i sin almanacka, annars är risken stor att de rinner ut i sanden och glöms bort. Jag gjorde ungefär 3-4 övningar per vecka. Vissa övningar tar längre tid och vissa gick snabbare. Flera av övningarna gav mig nya insikter, och nya perspektiv, och jag valde att göra dessa flera gånger om. En del av kursen handlar om att hitta sina egna personliga livsvärden. Vi växer upp och agerar allt som oftast väldigt målinriktat. Men risken finns om vi hela tiden strävar efter att nå olika mål att vi missar livet som pågår på vägen dit. Hur vill jag leva? Hur vill jag vara som människa? Detta är stora frågor som inte är helt enkla att besvara. I kursen fick jag hjälp att strukturera upp och konkretisera vad som verkligen är viktigt i just MITT liv. I kursen har de valt att dela upp livsvärden i fem olika områden: Familj och nära relationer, vänner, arbete och utbildning, fritid samt hälsa & personlig utveckling. De personliga livsvärden som jag kom fram till inom vart och ett av livets områden är inte mål som jag ska uppnå utan mer hur jag vill vara och agera oavsett vart jag befinner mig eller hur jag mår.

Har ditt liv blivit en enda lång transportsträcka? Eller lever du livet så som du verkligen vill även på vägen mot dina mål? 

Som med all verklig förändring så är det du själv som gör jobbet. Kursen kommer inte att få dig att leva det liv du alltid drömt om. Den kommer däremot att hjälpa dig att konkretisera för dig själv hur du faktiskt vill leva ditt liv och ge dig tips och hjälp på hur du kan lyckas att leva i enlighet med dina livsvärden. Du kommer också att få redskap för att träna både på mindfulness och på acceptans. Men det är du själv som måste göra jobbet. Det finns ingen qick fix för att leva det liv du vill leva. För mig har det varit värt den mödan att jobba med mig själv under kursen.

Själv använde jag en skrivbok och antecknade flitigt till de flesta övningar. Boken har jag sedan gått tillbaka till och även diskuterat tillsammans med personer som står mig nära. För att inte allt ska stanna vid en upplyftande kurs utan faktiskt hjälpa mig att leva mer i enlighet med hur jag vill leva så krävs träning och övning. Det får du hjälp med i de olika uppgifterna i kursen. Även nu efter att jag avslutat min kurs så vill jag fortsätta att jobba med mina livsvärden och då är min skrivbok guld värd att gå tillbaka till och fortsätta att jobba med.

Om du liksom jag också vill hitta mer till kärnan av vem du är och det sätt du vill leva ditt liv på så kan jag varmt rekommendera kursen hos Act by Heart. I samarbete med dem så får du som läsare av min blogg rabatt på deras webbkurs. Istället för 299 kronor så betalar du 249 kronor för kursen. Du har tillgänglighet till alla övningar under tre månader så att du själv kan välja hur snabbt eller långsamt du vill genomföra kursen. Ange rabattkoden: ActbyHeartSarasEviga så dras rabatten. Kursen bygger på metoden Acceptance and Commitment Training (ACT) som är en vidareutveckling av kognitiv beteendeterapi (KBT). Fokus ligger på att hitta ett sätt att leva ett rikt och funktionellt liv oavsett hur just din livssituation ser ut. Här hittar du kursen.

Ser du skönheten i det vardagliga? I det lilla?

Bilden ovan föreställer en tvättkorg som vi använder som avstjälpningsplats för barnens kläder. När de byter om eller klär av sig för kvällen lägger de kläderna i denna korg. Vi går sen igenom den regelbundet och plockar ut det som är smutsigt och behöver tvättas och jag viker resten av kläderna tillsammans med barnen och lägger åter i deras garderober. Detta är en rutin jag utvecklat efter att jag KonMariat vårt hem och som funkar väldigt bra för att hålla ordning hemma. Korgens skönhet blev tydligt för mig i en av övningarna där jag skulle observera min omgivning. Jag tror verkligen att livets skönhet ligger i att upptäcka och uppskatta det vardagliga och enkla. 


Har du tid att stanna upp? Att verkligen se det som du omges av? Att verkligen lyssna på dina barn när de talar till dig? Ofta har vi så bråttom att vi springer genom livet. Men livet - det är det som pågår just nu, precis i detta ögonblick. Det kommer inte tillbaka när du stressat färdigt. Givetvis är det inte möjligt att vara fullt närvarande hela tiden. Men alla de där stunderna när jag är det, då berikas mitt liv och jag känner en sån tacksamhet och mitt liv får en djupare mening. Mitt bästa närvarotips är att under helgerna lägga bort mobilen. Om det känns för stort att göra det hela helgen så välj lördag eller söndag, och känns även detta omöjligt så bestäm dig för några timmar. Jag lovar att det kommer ge dig möjlighet att lättare hitta de där stunderna när du är fullt närvarande med alla dina sinnen. Med mobilen i närheten är det så lätt att den åker upp så fort du har några sekunder tråkigt och därmed missar alla tillfällen till full närvaro som ges. 

___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar