Sötpotatis pommes

Igår testade jag att göra pommes frites av sötpotatis. För några dagar sedan hittade jag ekologisk sötpotatis och då passade jag på att köpa det. Jag försöker anpassa grönsakerna hemma efter det utbud som går att hitta ekologiskt, och jag tror att det är bra att testa nya grönsaker för att bredda tarmfloran och för att maximera att kroppen får den näring den behöver, då alla grönsaker har sin egen uppsättning av näringsämnen. Genom att variera mycket så är det större chans att kroppen får allt vad den behöver, plus att tarmfloran mår bättre.

Jag hade testat pommes av sötpotatis på en restaurang tidigare och det var så gott. Jag utgick från detta recept men gjorde om det något. Så här gjorde jag:



RECEPT SÖTPOTATIS POMMES

Räcker till 2 personer, eller 1 person om man är jättehungrig

2 sötpotatisar
2 msk ekologisk rapsolja
oraffinerat havssalt
örtsalt (jag använder Kung Markattas)

Sätt ugnen på 120 grader, gärna varmluft. Tvätta potatisarna och skär dem med skal i lagom stora bitar. Mycket av näringen sitter i skalet så behåll det. Lägg dem sen på en plåt med bakplåtspapper och grädda 40 minuter. Öppna luckan ca var 15:e minut för att få bort ånga. Den låga värmen gör att sötpotatis-sticksen torkar ordentligt innan de sen ska tillagas med oljan.

Ta sedan ut plåten och höj värmen till 230 grader varmluft. Medan du väntar på att ugnen ska bli tillräckligt varm så lägger du över dina pommes i en skål och häller över rapsoljan. Krydda med örtsalt och salt och blanda om ordentligt så alla pommes blir helt insmorda i oljan. Grädda sen på 230 grader i 10 minuter, eller tills de fått en fin yta. Obs: Passa ugnen då det går snabbt i så höga temperaturer och alla ugnar är olika.

Täck ett fat med hushållspapper och lägg dina sötpotatis pommes på så suger pappret upp allt överskott av olja. Servera dem med en god dipp eller som en del av en rätt, t ex med en köttbit till. Vi hade min egen hummus som vi dippade i. Vänta gärna tills de svalnat något för då är de betydligt mer hälsosamma än när de serveras rykande varma. Det gäller alla rotfrukter och även vanlig potatis. De innehåller nämligen otroligt nyttiga fibrer, men som omvandlas till socker när de kokas eller steks i ugn, men genom att vänta lite tills de blivit lite svala så återgår de till sin naturliga form med de hälsosamma fibrer som är guld för din tarmflora.

Det borde gå att dubbla receptet och ändå få plats på plåten om man vill göra en större mängd.

Jag valde att behålla skalet på sötpotatisen då mycket av näringen sitter i skalet. 

De är redo att sättas i ugnen på låg temeratur för att "torka" innan de sedan grillas igen i ugnen på hög temperatur tillsammans med olja och salt.

Med en god dipp, t ex hummus så blir detta ett vansinnigt gott snacks eller del av en middag.



Ett tips om du vill hitta fler av mina recept är att söka på just "recept" i sökrutan så listas alla mina recept som jag lagt upp här på bloggen. Det är också enkelt att hitta ett recept du sett tidigare genom att googla t ex "Saras Eviga surdegsbröd", "Saras Eviga granola", "Saras Eviga hummus" eller vad helst du sett på bloggen tidigare och vill hitta igen. Jag har länge tänkt att jag ska ordna en flik med bara recepten här på bloggen men det har inte blivit av än. Så i väntan på det så använd google eller botanisera runt bland alla recept genom att helt enkelt skriva "recept" i sökrutan (går endast att göra via en dator).

Ha en riktigt fin onsdag. Jag önskar er alla en härlig ledig dag imorgon.


___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar