Yogautmaning i 30 dagar

I början av december läste jag att Hannah Sjöström på bloggen Naturligtsnygg bestämt sig för att göra en yogautmaning i 30 dagar. Direkt när jag läste om detta så visste jag att detta skulle även jag hänga med på. Jag fick även några av mina följare på Instagram att också hänga på några dagar efter att jag startade igång. Så mellan den 8 december fram till den 6 januari så blev det daglig yoga hemma i vardagsrummet.

Det viktiga var att yogan skulle bli av, inte hur lång eller intensiv den skulle vara. Jag satte som minimum för mig själv minst 10 minuter. Att inte sätta målet för högt har hjälpt mig att faktiskt göra detta varje dag, med undantag för en dag som jag missade. Jag har ändå alltid gjort 30-40 minuters yoga enligt ett upplägg med mina absoluta favoritrörelser. Men hade målet varit minst 30 minuter så är risken stor att jag hade hoppat över några av de dagar då jag var som tröttast.

Detta har gett mig så mycket och jag kommer att anta utmaningen även nästa år i december. December månad är årets tyngsta månad enligt mig. Det är mycket stress. Mycket ska hinnas med och i vår familj har vi förutom allt extra som blir i samband med att det är jul även två födelsedagar att fira. Även om det är mycket roligt så är jag som tröttast denna tid på året. Mörkret tär på mig och jag känner mig ofta oerhört sliten och trött, och har lätt att då fastna i ett sockerberoende då sött gör att jag får tillfälliga kickar men som i längden bara gör mig ännu tröttare.

För mig har det passat bäst att utföra min yoga vid lunchtid, efter att jag gått på min dagliga lunchpromenad. Då har jag först fått ta del av ljuset och frisk luft och sedan avslutat med yoga. När tiden inte funnits på lunchen så har det blivit ett eftermiddagspass efter arbetsdagens slut eller på kvällen sedan barnen lagt sig. Jag måste dock säga att lunchpassen varit bäst och det har även gett mig mycket energi för resten av dagen.

Yoga är för mig så mycket. Några av de viktigaste aspekterna av att träna yoga är att jag blir mer medvetet närvarande även utanför mattan. Jag får ett inre lugn som sprider sig till dygnets alla timmar med även bättre sömn som följd. Själva rörelserna är så otroligt uppmjukande för kroppen och jag känner att min tidigare ryggskada känns avlägsen när jag regelbundet får träna yoga. Jag gillar mycket ryggradsvridningarna och även skulderstående position. Den djupa andningen leder till ökad syresättning i hela kroppen och det känns verkligen att hela kroppen är lättare att bära. Med yogan så ökar min tacksamhet för livet. Jag känner mig mer ödmjuk som människa och även mot mig själv, något som för mig är väldigt viktigt då jag har en tendens att pressa mig själv lite för hårt och ställa lite för högt uppställda krav många gånger.

Så sammanfattningsvis: Detta var en utmaning som jag mig oerhört mycket och som även lett till att jag numera även tränar om inte dagligen så åtminstone varannan dag. Effekten: Ökad livskvalitet!

Nu är terminen igång även för den yoga som jag tränar i grupp hos Lars Zika i Örebro. Varannan vecka så går jag iväg och tränar ett längre pass på 90 minuter. Detta kan jag varmt rekommendera! Att träna i grupp och under ledning är något helt annat och en förutsättning för min träning hemma.






Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig utmaning😊 Jag hängde på lite grann men inte 30dagar i följd. Hänger på nästa gång fullt ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en riktigt härlig utmaning som gav mig mycket styrka och energi i den annars ganska trötta december. Jag lovar att säga till när jag kör en ny utmaning, för det kommer jag absolut att göra. Ha det gott så länge! Hoppas du får en fin start på denna nya vecka. Med vänliga hälsnigar /Sara

      Radera