Göra sin egen nötmjölk och havremjölk

Nu äntligen även jag hunnit testa att göra min egen nötmjölk. Jag fick leta ett tag innan jag hittade en nötmjölkspåse som inte var gjord i polyester (plast), men som så mycket annat bra så hittade jag även en sån på Lapland Eco Store, som förutom att den var gjord i naturmaterial (bomull) även var GOTS-märkt, dvs bomullen är ekologisk och hela tillverkningskedjan är gjord med största möjliga hänsyn till att vara så giftfri som det bara är möjligt.

Jag har testat att göra mjölk av cashewnötter och sötmandlar. Både cashewnötter och sötmandlar köper jag ekologiska i storpack på Ekobutiken i Stadsträdgården i Örebro.

Det är enkelt och så otroligt nyttigt, och fantastiskt gott att göra sin egen nötmjölk. Jag kan verkligen varmt rekommendera dig att testa om du inte redan har gjort det.



Hemma hos oss har vi under det senaste året försökt att dra ned på att dricka komjölk. Mjölk från kossor innehåller ett protein som kallas för kasein. Liksom gluten kan detta ämne ställa till det ordentligt i kroppen. Inte hos alla, men för en del. Vårt äldsta barn har haft problem med magen ända sedan hen var liten och när vi provade utesluta mjölk så blev hens mage mycket bättre. Jag köper numera endast den mjölk som kallas för ekologisk Lantmjölk som ej är homogeniserad, och känner själv att jag mår mycket bättre av den mjölken. Där är inte fettkulorna i mjölken sönderslagna och fetthalten varierar från 3,8 - 4,5%. Men även om denna mjölk känns som ett mycket bättre alternativ än "vanlig mjölk" så tycker jag det känns bäst när vi kan undvika komjölk så mycket som möjligt.

Mjölk kan, liksom gluten bidra till inflammationer i kroppen. Ett tillstånd som drabbar vissa är läckande tarm. Det innebär att tarmväggen, som ska vara tät och endast släppa igenom de näringsämmnen som vi fått i oss via maten, luckras upp och även annat än näringsämnen passerar genom tarmens vägg. Detta triggar igång immunförsvaret som larmar om att något är fel och en inflammation kan uppstå i kroppen.

Länge har vi också druckit ekologisk havremjölk som ett alternativ till komjölk. Men alla i familjen gillar inte smaken av havre och därför varierar vi mellan att dricka vatten, ej homogeniserad lantmjölk och havremjölk. Men när jag fick tipset att det är enkelt och också otroligt nyttigt att göra sin egen nötmjölk så ville jag testa.

Det var efter att ha sett detta TED-talk med Sarah Britton från Kanada som jag blev peppad att testa. Kolla gärna in denna video.


Så här gör du din egen nötmjölk:

RECEPT NÖTMJÖLK

2 1/2 dl nötter (t ex ekologiska cashewnötter eller sötmandlar)
1 liter vatten
Eventuellt 4-5 ekologiska dadlar/plommon/fikon, eller 2 tsk ekologisk honung

Om du väljer sötmandel som bas så lägg dem i blöt kvällen innan. Cashewnötter behöver bara blötläggas i 2 timmar, medan mandel bör ligga i blöt 8-12 timmar. Att lägga nötter och frön i blöt gör att vår kropp mycket lättare kan tillgodogöra sig de nyttigheter som dessa innehåller. Här kan du läsa mer om varför det är bra att blötlägga nötterna innan vi äter dem. Vill man ha mer sötma kan man även blötlägga några ekologiska dadlar, plommon eller fikon. Skölj allt i ett durkslag på morgonen. Har du använt dig av sötmandel så skala mandlarna.

Mixa sedan nötterna och dadlar/plommon/fikon med 1 liter vatten i en blender i ca 30 sekunder.

Sätt nötmjölkspåsen i en tillbringare och häll sedan i mjölken genom den och pressa ur så all vätska rinner igenom.

Klart!

Allt som behövs för att göra sin egen nötmjölk: nötter, vatten, dadlar (eller plommon, eller fikon), en mixer/blender och en nötmjölkspåse.

Cashewnötter lades i blöt kvällen innan.

Mixa nötterna tillsammans med vattnet och ev dadlar/plommon/fikon i en blender i 30 sekunder.

Häll upp genom nötmjölkspåsen.

Pressa mjölken genom nötmjölkspåsen. Sen är det bara att dricka och njuta!

Jag tänker att jag kommer att fortsätta att göra nötmjölk ungefär en gång i veckan och tänker variera nötter och frön för att få lite olika smaker men också att de olika nötterna och fröerna har varierade hälsosamma egenskaper så för att ta del av fler näringsämnen så är det bra med variation.

Nötmjölk kan drickas som den är, eller i en tallrik tillsammans med en god musli (denna musli är min personliga favorit), eller som en bas i en smoothie.


Här gör jag mandelmjölk. Efter att mandlarna legat i blöt över natten så skalas de. 

Jag smaksatte mandelmjölken med fem stycken ekologiska dadlar.

Mixa mandlarna med vatten och dadlar i 30 sekunder.



Vill du göra din egen havremjölk så kommer här även mitt recept på detta. Det är superenkelt och så gott. Ett bra, billigt och enkelt alternativ fyllt med näring om du till exempel vill undvika att dricka komjölk.

RECEPT HAVREMJÖLK

2 dl ekologiska havregryn - blötlägg i 15-20 minuter
7 dl vatten
1 krm oraffinerat havssalt
4-5 torkade ekologiska plommon (går även bra med t ex dadlar eller torkade fikon)

Blötlägg havregrynen och mixa sen allt i ca 30-45 sekunder. En del väljer att sila bort det som är kvar av havregrynen men jag tycker det är synd att slänga så jag häller upp allt i en tillbringare. Mjölken håller ca 4 dygn i kylskåpet. Drick istället för mjölk, eller använd när du gör en smoothie.



___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

3 kommentarer:

  1. Hur länge håller "mjölken"?

    Hälsningar Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna. Vi drack upp den på två dagar så jag vet faktiskt inte. Men jag kan gissa att den håller ca 5-7 dagar i kylskåp. Det går ju att göra mindre mängd om man vill, t ex 1 dl nötter och 4 dl vatten, eller 2 dl nötter och 8 dl vatten om man är osäker på hur mycket man dricker. Med vänliga hälsningar /Sara

      Radera
  2. Hur länge håller "mjölken"?

    Hälsningar Hanna

    SvaraRadera