Vad är Sensing Yoga?

Sensing Yoga är inget nytt påfund, ingen ny yogaform. Det är bara så vi alltid varit ämnade att röra oss. Det är rörelser som redan ligger i vår kropp. Vi har bara tappat bort dem på vägen från när barn till vuxen. Sensing är naturligt, mjukt och kravlöst och alltid på din egen kropps villkor.

Det är en underbart mjuk rörelseform som tagit sitt tänk från hur djur, små barn och naturfolk beter sig naturligt både i rörelse och i vila. I Sensing Yogan har vi plockat tillbaka det där enkla och mjuka sättet att röra oss på utan något tvång eller att uppleva att vi behöver prestera på yogamattan. Sensing är något alla har inom sig. 

Ordet Sensing kommer från engelskans "to sense" vilket betyder att känna in, djupt inifrån. Nästan hela livet har vi fått lära oss att lyssna på andra utanför oss. Förlita oss på experter inom olika områden. Det är inget fel i det, men många gånger har vi helt eller till stora delar tappat bort förmågan att lyssna inåt till sig själv. För det är där du kommer hitta hem, det är där alla svaren finns. Det är du som är experten i ditt liv. I Sensing närmar vi oss steg för steg att börja lyssna inåt till den som är du. 


Bebisar utvecklar sig och sitt rörelsemönster genom att göra pandikulationer (kroppsgäspar) och det börjar de med redan i mammans mage. När vi säger att bebisen sparkar i magen så är det egentligen pandikulationer. Rent intuitivt har vi sedan urminnes tider alltid vetat hur vi ska röra oss. Djur och små barn pandikulerar upp till 40 ggr per dag. Vi vuxna gör det ca 5-15 ggr per dag. Pandikulationer är hjärtat i Sensing Yoga.

Sensing påverkar vår fascia (bindväv) som finns överallt i hela vår kropp. Fascia är uppbyggd i rutnät och likt ett spindelnät i vår kropp så är det den som håller ihop oss och som gör att allt i hela dig är sammankopplat. Du är en helhet och allt hänger ihop. När vi gör Sensing så återfuktar vi vår fascia och det ger en mjuk känsla i hela kroppen. Hela du påverkas, både kroppsligt och själsligt.

Att pandikulera påverkar muskler och mjuka vävnader på ett positivt sätt så att spänningar kan släppa. Du vet när axlarna sitter uppe vid öronen och inte kommer ner med den egna viljan eller ens med massage. Då har nervsystemet gått in och skickat signaler till hjärnan att låsa våra muskler för att dels spara på energi och dels för att minska slitage och skador. För att få spänningarna att släppa måste vi få hjärnan att skicka nya signaler som ger musklerna tillåtelse att slappna av. Avsaknaden av pandikulation kan bidra till smärta, värk, utmattning, sämre hållning och skador.

Djur gör alltid en kroppsgäsp när de varit i REM-sömn för att ge en signal till musklerna och mjuka vävnader att tighta till sig igen. När man sovit så slappnar de av och då finns ju inget stöd för oss. Det är likadant när vi vilat ett tag och ska resa oss. Kolla nästa gång du varit stilla en längre stund om kroppen tycker om en kroppsgäsp.

En pandikulation frigör även oxytocin. Det är vårt kärlekshormon och även det som hjälper till att sänka kortisol – vårt stresshormon.

I Sensing Yoga hjälper vi vår vagusnerv att komma i balans för att kunna hantera stress och trauman bättre. När vi inte mår bra, fysiskt eller själsligt, så hamnar vår vagusnerv i obalans. Det kan ge symtom som varierar i allt från huvudvärk och migrän till hjärt- och kärlproblematik, sömnproblem, depression, ångest och panikångest. Det kan yttra sig på många fler sätt. Att känna sig avstängd och apatisk som händer när vi hamnar i freeze är ett annat. Men det kan också vara rent fysiskt som att vi lätt får kalla händer och fötter eller att vi har svårighet att reglera vår kroppstemperatur, t ex att ofta gå runt och känna sig frusen. En obalanserad vagusnerv är ett tecken på att du är i obalans. Men det fina är att vi med enkla tekniker kan balansera vår vagus och på så sätt börja må bättre. Sensing Yoga är ett jättebra verktyg för att reglera och få vår vagusnerv tillbaka i balans.

När vi tar hand om vår vagus varje dag så kommer vi att märka skillnad. Vi kommer märka att stressiga situationer som fick oss att må dåligt förr inte påverkar oss på samma sätt längre. Vi kommer kanske märka att vissa symtom inte längre finns kvar. 

Med Sensing Yoga och alla dess tekniker så kommer du hitta många små men otroligt effektiva nycklar att stärka din vaguston. Läkning av alla de slag kan endast ske när din kropp och sinne är i ditt lugn & ro-tillstånd. Så länge du befinner dig i stress, kroppens kamp- och flykt-tillstånd kan läkning inte ske.

Sensing Yoga är att genom kroppen påverka nervsystemet till lugn och ro. Genom kroppens rörelser så vaggar vi in kropp och själ i lugn och ro, och det påverkar i båda riktningarna. Kanske har du hört talas om body-mind-connection. Det innebär att våra tankar och känslor påverkar vår fysiska kropp, både positivt och negativt. Men påverkan sker i lika stor utsträckning åt andra hållet, genom att vad vi gör med vår kropp (hur vi rör oss, vad vi äter, hur vår kroppshållning är så påverkar vårt mentala tillstånd - återigen både positivt och negativt. Det är i vår kropp vi lever våra liv. Vi får redan i skolan lära oss att dela upp kroppen i delar, men faktum är att vi är en helhet och ingen del kan påverkas utan att helheten påverkas. I Sensing Yoga rör vi oss på sätt som vi naturligt är programmerade för och det skapar balans och harmoni. Vi går vägen via kroppen, men rörelserna vi använder oss av i Sensing påverkar både kropp och själ i lika stor omfattning.

Alla kan göra Sensing. Ung som gammal, du som känner dig stel såväl du som är vig. Det passar även dig som aldrig testat yoga tidigare. Inga förkunskaper krävs. Kom som du är, i mjuka och bekväma kläder.


Sensing tar hand om hela dig - din kropp och din själ.

Vill du läsa mer om Sensing så kolla in Sensingyoga.se där Mia Elmlund som är grundare och utbildare i metoden berättar mer. Det är hos henne jag gått mina två utbildningar i Sensing. En ettårig 100H utbildning till Sensing Yoga lärare 2021-2022 samt en 40H Sensing YinYoga 2022. Jag har även gått YinYoga Yoga Alliance 40H på Flow Yoga School Sweden för Johanna Alvin 2021.

VILL DU BLI GUIDAD I SENSING YOGA AV MIG I VÅR? 

Jag guidar en liten grupp i Sensing Yoga under vårterminen. 

När?

7 tillfällen under våren. Torsdagar jämna veckor kl 18.30 - 19.30.
26 jan, 9 feb, 9 mars, 23 mars, 20 april, 4 maj, 11 maj (obs; ojämn vecka sista tillfället).

Var? 

Plats: I Sinnesro´s mysiga lokal i nära anslutning till Örebro Centralstation.

Investering:

1800 kronor. Går du båda mina kurser (även Sensing YinYoga på ojämna veckor) så betalar du 2500 kronor för 14 tillfällen.

Gratis workshop "prova-på"

Vill du komma och testa på innan du bestämmer dig? Torsdag 19 januari kl 18-18.45 håller jag en kostnadsfri workshop i Sensing Yoga där du får komma och testa på för att se om detta är något för dig. 
Begränsat antal platser.

Anmälan: 

Hör av dig via mail (kontakt.saraseviga@gmail.com) eller telefon (070-7402014) eller skicka mig ett DM på Instagram.

Gå både Sensing Yoga och Sensing YinYoga

Torsdagar ojämna veckor klockan 18.30-20.00 håller jag kurs i Sensing YinYoga. Läs mer om den kursen HÄR. Går du båda kurserna så betalar du 2500 kronor för 14 tillfällen.


Vill du få mer inspiration kring hur du kan ställa om till en hållbar livsstil? Följ Saras Eviga på InstagramFacebook och YoutubeVälkommen! 

Vill du läsa mer om livet på vår gård så följ mig på Instagramkontot rden i Bergslagen. Där berättar jag om stort och smått gällande det hållbara livet på vår 1700-talsgård. 

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.